motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Rent vatten i kylaren? http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=3167 |
Page 1 of 1 |
Author: | MickeM [ Thu 03 Jan 2008, 19:36 ] |
Post subject: | |
TantGron wrote: Däremot så kunde det var en bra idé att följa rådet att byta ut kylarvätskan mot vanligt vatten över sommaren, både för bankörningens och strippkörningens skull.
Har inte enbart vatten en lägre kokpunkt (typ 100 grader?) än en blandning av vatten och kylarvätska? Det är väl halten av kylarvätska man skall reglera mellan vinter och sommarmånader om man nu bryr sig. Kylarvätskan ska väl kyla + skydda mot rost + göra så vätskan inte fryser vintertid. Eller har jag helt fått det hela om bakfoten? EDIT: Minns nu att det snart blir krav på vatten endast under stripp- körning. Eller va det redan nu 2008? Men på bana? Nej det kan väl aldrig gå? Det kommer väl koka efter ett varv!? |
Author: | GSR [ Thu 03 Jan 2008, 19:46 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: TantGron wrote: Däremot så kunde det var en bra idé att följa rådet att byta ut kylarvätskan mot vanligt vatten över sommaren, både för bankörningens och strippkörningens skull. Har inte enbart vatten en lägre kokpunkt (typ 100 grader?) än en blandning av vatten och kylarvätska? Det är väl halten av kylarvätska man skall reglera mellan vinter och sommarmånader om man nu bryr sig. Kylarvätskan ska väl kyla + skydda mot rost + göra så vätskan inte fryser vintertid. Eller har jag helt fått det hela om bakfoten? EDIT: Minns nu att det snart blir krav på vatten endast under stripp- körning. Eller va det redan nu 2008? Men på bana? Nej det kan väl aldrig gå? Det kommer väl koka efter ett varv!? Du har nog rätt i va du säger angånde kylarvätskan att den ska kyla o.s.v.. Men tänk också på att under bankörning har du en fartvind som kyler hela tiden så överhettning e väl säkert int ett så stort problem.... Många bilar har ju även oljekylare å den håller nog tempen nere... ![]() |
Author: | MickeM [ Thu 03 Jan 2008, 20:05 ] |
Post subject: | |
GSR wrote: MickeM wrote: TantGron wrote: Däremot så kunde det var en bra idé att följa rådet att byta ut kylarvätskan mot vanligt vatten över sommaren, både för bankörningens och strippkörningens skull. Har inte enbart vatten en lägre kokpunkt (typ 100 grader?) än en blandning av vatten och kylarvätska? Det är väl halten av kylarvätska man skall reglera mellan vinter och sommarmånader om man nu bryr sig. Kylarvätskan ska väl kyla + skydda mot rost + göra så vätskan inte fryser vintertid. Eller har jag helt fått det hela om bakfoten? EDIT: Minns nu att det snart blir krav på vatten endast under stripp- körning. Eller va det redan nu 2008? Men på bana? Nej det kan väl aldrig gå? Det kommer väl koka efter ett varv!? Du har nog rätt i va du säger angånde kylarvätskan att den ska kyla o.s.v.. Men tänk också på att under bankörning har du en fartvind som kyler hela tiden så överhettning e väl säkert int ett så stort problem.... Många bilar har ju även oljekylare å den håller nog tempen nere... ![]() Sant, ni ska ju köra fort som f-n så det funkar säkert. =) Tänkte inte på det. Man lär så länge man hänger på det här forumet... hehe. |
Author: | RunkiZ [ Thu 03 Jan 2008, 21:19 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: TantGron wrote: Däremot så kunde det var en bra idé att följa rådet att byta ut kylarvätskan mot vanligt vatten över sommaren, både för bankörningens och strippkörningens skull. Har inte enbart vatten en lägre kokpunkt (typ 100 grader?) än en blandning av vatten och kylarvätska? Det är väl halten av kylarvätska man skall reglera mellan vinter och sommarmånader om man nu bryr sig. Kylarvätskan ska väl kyla + skydda mot rost + göra så vätskan inte fryser vintertid. Eller har jag helt fått det hela om bakfoten? Ingen som har testat på water wetter eller liknande produkter? http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp Water wetter ska tydligen sänka temperaturen 30F (vad det nu blir), skydda mot rost & korrosion och vid läckage skall det inga bli halt efter det som det blir av glykol. |
Author: | TantGron [ Thu 03 Jan 2008, 22:18 ] |
Post subject: | |
RunkiZ wrote: MickeM wrote: TantGron wrote: Däremot så kunde det var en bra idé att följa rådet att byta ut kylarvätskan mot vanligt vatten över sommaren, både för bankörningens och strippkörningens skull. Har inte enbart vatten en lägre kokpunkt (typ 100 grader?) än en blandning av vatten och kylarvätska? Det är väl halten av kylarvätska man skall reglera mellan vinter och sommarmånader om man nu bryr sig. Kylarvätskan ska väl kyla + skydda mot rost + göra så vätskan inte fryser vintertid. Eller har jag helt fått det hela om bakfoten? Ingen som har testat på water wetter eller liknande produkter? http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp Water wetter ska tydligen sänka temperaturen 30F (vad det nu blir), skydda mot rost & korrosion och vid läckage skall det inga bli halt efter det som det blir av glykol. Det här blev en mycket intressantare diskussion än vad jag räknade med! ![]() Det här borde vi starta en ny tråd på, det här är intressant och viktigt, speciellt om ÅMK kommer att kräva glykolfria maskiner på nästa streetrace. RunkiZ: Inte 100% säker, men kan 30 grader F vara så mycket som 18 grader C? |
Author: | WOOGIE [ Sat 05 Jan 2008, 01:18 ] |
Post subject: | |
Då sänker watter grejset bara 1,1111C. Låter inte direkt som mycket. |
Author: | Ronnie [ Sat 05 Jan 2008, 01:36 ] |
Post subject: | |
WOOGIE wrote: Då sänker watter grejset bara 1,1111C. Låter inte direkt som mycket.
Pratar du inte lite i nattmössan nu? Var har du fått dom siffrorna ifrån? |
Author: | WOOGIE [ Sat 05 Jan 2008, 01:49 ] |
Post subject: | |
Ronnie wrote: WOOGIE wrote: Då sänker watter grejset bara 1,1111C. Låter inte direkt som mycket. Pratar du inte lite i nattmössan nu? Var har du fått dom siffrorna ifrån? Ojojoj ![]() |
Author: | Fabben [ Sat 05 Jan 2008, 10:45 ] |
Post subject: | |
Glykol (eller etandiol som det egentligen heter) har en fryspunkt runt -13°C och en kokpunkt runt 197°C. Vanligt vatten har en fryspunkt runt 0°C och kokpunkt runt 100°C. Ett mycket vanligt fenomen inom kemin är när två ämnen kombineras kan deras respektive egenskaper förstärkas eller förbättras utöver dom som enskilda har (tex stål, kylarvätskor etc.) Genom att blanda glykol och vatten ungefär 50:50 så får man en fryspunkt runt -37°C. Kokpunkten vet jag inte på rak arm hur mycket den skiljer, men jag kan försöka räkna lite på det. Rostskyddet som finns i kylarglykol är tillsatsämnen, själva glykolen skyddar inte mot rostangrepp, men den förvärrar det inte heller. Angående att köra med enbart vatten: Svår frågeställning, det är ju individuellt mellan bilar. En gjutjärns bigblockare behöver mera kylning än en moped, så kylaren måste vara anpassad efter bilen. Om jag drar till extremteorins ängar så borde man kunna behandla motorns kylsystem som ett trycksystem (trots expansionskärl) och genom att ha mera snurr på pumpen så höjs kokpunkten en aning. Men det är så lite att det är helt onödigt att börja räkna med det. Det ingår i felmarginalen. Intressant tråd. ![]() |
Author: | Tåfe [ Sat 05 Jan 2008, 14:51 ] |
Post subject: | |
Har för mig att ja läste på sporthoj.com att dom som kör SM(super motard) på inomhusbanor använder Water Wetter, för att det inte blir halt och ser till att kylsystemet inga rostar eller korrderar |
Author: | Peabe [ Sat 05 Jan 2008, 16:05 ] |
Post subject: | |
Går för tillfället en kurs i kylteknik och där har vi tagit upp att glykol (glykol blandat med vatten) har en sämre kylförmåga än vanligt rent vatten. Hittar inte siffrorna på det men jag har sett dem. Så glykolen och dess tillsatser är där för att förhindra att kylvattnet ska frysa och att förhindra korrosion i motorn, då förstås med nackdelen att det inte kyler lika bra som med enbart vatten. Så vill man ha så bra kylning som möjligt så ska man köra med bara vatten!! Så på banor och strippar så är det ju perfekt att ha bara vatten eftersom det inte är någon risk för frysning på sommarn plus att det inte blir halt om man spiller! Men med bara vatten så börjar det däremot rosta ganska snabbt.... Jag har dessutom egen erfarenhet av att bilen går mycket varmare med glykolblandning än som med bara vatten. Och ska man vara riktigt petig så har glykol högre densitet än vatten vilket betyder att vattenpumpen får tyngre att pumpa runt vätskan vilket i sin tur stjäl lite effekt från motorn..... men det är så lite så man knappt kan beakta det. ![]() |
Author: | TantGron [ Sat 05 Jan 2008, 22:36 ] |
Post subject: | |
Peabe: Jag mottsätter mig inte det minsta det du säger, men kan det vara så att ren glykol inte är bra, men blandningen 50/50 får andra egenskaper? Detta är inget påstående utan enbart en fråga. |
Author: | MickeM [ Sun 06 Jan 2008, 00:16 ] |
Post subject: | |
TantGron wrote: Peabe: Jag mottsätter mig inte det minsta det du säger, men kan det vara så att ren glykol inte är bra, men blandningen 50/50 får andra egenskaper? Detta är inget påstående utan enbart en fråga.
Joo, så är det nog. Står ju nåt sånt på glykol-dunkarna. Olika procent beroende på förhållande. För lite = bläh och för mycket = bläh. Ju kortare tid vätskan är i motorn, desto bättre väl? Bara den är nerkyld när den kommer tillbaks? Vatten rinner bra, glykol nä. |
Author: | Peabe [ Sun 06 Jan 2008, 00:48 ] |
Post subject: | |
Jo antagligen är blandningen 50/50 optimal för "normal" körning å prestanda, med lägsta möjliga fryspunkt å bäst korrosionsskydd!? Sku ju kunna tippa på de (å det är ju det jag kör med oxå). Men frågan är vad man ska blanda om man endast koncentrerar sig på största möjliga kyleffekt och struntar i frysning och korrossion? Jag sku säga vatten ![]() |
Author: | Fabben [ Sun 06 Jan 2008, 09:59 ] |
Post subject: | |
50/50 blandningen är i huvudsak tänkt för så låg fryspunkt som möjligt. Sen vet jag inte hur kylförmågan påverkas. För att kyla bäst så borde man väl ha en vätska med så låg densitet som möjligt? Då borde fler molekyler få plats i volymen, och därigenom flera molekyler som kan ta upp värme? |
Author: | Peabe [ Sun 06 Jan 2008, 18:38 ] |
Post subject: | |
Hittade lite tabeller i kylteknikboken som ja måsta scanna in ![]() Sorry att de inte syns så bra bara men man kan int ladda upp större i storleken... men man ser om man vill se ![]() Här ser man enbart rent vattens värmeledningsförmåga: ![]() Och här är 2 tabeller, den ena med propylenglykol och den andra med etylenglykol: Propylen: ![]() Etylen: ![]() Utgående från det här så ser man då att enbart vatten har värmledn.... på 0,628 enhet nånting Och så fort man sätter i nån av glykolerna så försämras den bara... Blandar man 50/50 med propylenglykol så är man nere på 0,364 i värmeledn förmåga..... vilket är nästan hälften än som med vanligt vatten... Så ja sku ju rimligt tycka att det skulle kyla bäst med enbart vatten!? Men sen lönar det sig knappast i längden eftersom det så fort bildas rost och avlagringar i motorn om man kör utan glykol så att värmeöverföringen mellan motorblock och kylvätska försämras pga s*** ivägen... Men nu måst ja sluta så ja int missar färjan till stan! ![]() |
Page 1 of 1 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |