Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Tue 17 Jun 2025, 20:16

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jun 2006, 12:27 
mp.net beroende

Kör: Bil
Jag har köpt ett baselement som har 2 st anslutningpaneler (2 + och 2 - kontakter) varav båda är på 2 ohm st (2+2).

Det finns alltså 2 sätt att koppla på, antingen så paralellkopplar jag eller så seriekopplar jag.

1. Paralellkopplar jag så kopplar jag 2 kablar på + från slutsteget till var o en av plussen på basen, och samma med minusen. Då resulterar detta i 1 ohm.

2. Seriekopplar jag så drar jag från slutstegets ena pluss till ena plussen på basen och minusen från steget till den andra minusen på basen, sen kopplar jag en tråd mellan dom som är tomma. Detta resulterar i 4 ohm.

Steget är ett monoblock som klarar 1-4 ohm.

Vad är bäst att koppla? Fördelar, nackdelar, basåtegivning, mera effekt? Ljudkvalite?

Åk före du så väntar jag på dig där.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 09:56 
Rutinerad medlem

Tjao !!

Helt enligt mina kunskaper får du ju mera effekt ur steget om du parallell kopplar så att du får 1ohm. Sen beror de ju på om det är nödvändigt att göra så för att driva dina basar. Har du någon aning om vad steget levererar vid respektive ohm tal ?
Kör du steget via kondensator eller direkt på batteriet ?

Har du ett steg som kräver mycket ström vid 1 ohm och inte har kondensator är de ju bättre att välja att köra i 4 ohm då steget inte borde kräva lika mycket ström och jobba lättare.

Detta är liten share av mina kunskaper men Lassel kanske har mera att komma med.

mvh robba

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 12:43 
mp.net beroende

Steget levererar:
400wrms i 4ohm
750wrsm i 2ohm
1250wrms i 1ohm

Japp, jag tänkte ha en 0,5f konding innan steget.
Jo, ja vet att det blir mera effekt, men är det någon skillnad i ljudkvalite eller något efterssom båda möjligheterna finns. Jamenar, de måste ju finnas någon poäng med att kunna koppla på flera olika sätt, fördelar, nackdelar för båda eller?

Quote:
...köra i 4 ohm då steget inte borde kräva lika mycket ström och jobba lättare.
Okej, men om det kräver mindre, resulterar det i mindre ljud eller nåt sånt?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 13:58 
Rutinerad medlem

Quote:
Japp, jag tänkte ha en 0,5f konding innan steget.
Jo, ja vet att det blir mera effekt, men är det någon skillnad i ljudkvalite eller något efterssom båda möjligheterna finns. Jamenar, de måste ju finnas någon poäng med att kunna koppla på flera olika sätt, fördelar, nackdelar för båda eller?

låter ju vettigt med konding. Jag har för mig att du kan spela högre ju lägre ohm tal och mera watt DB mässigt alltså. men jag har inte riktigt koll på hur de blir ljud mässigt beroende på ohm tal.

mvh robba

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 21:01 
Besökare

Hehe kul att man har förtorende.
Så här ligger det till generellt: Ju hårdare du belastar en förstärkare ju sämre ljudkvalitet får du. Men du tappar mycket effekt när du inte belastar den så hårt.

Om kondensatorer är viktigt så säger jag: Kablar, Batteri och generator gör före såna i dagens läge. Ofta kunde kondensatorer göra stor effekt då det var små kondensatorer som stabiliserade stömmen innuti stegen, det så är inget problem i dagens läge, men kondesatorer är tufft:)

jag tycker du skall belasta steget med 1ohm då det står att det skall tåla det + du tappar väldigt mycket effekt om du går upp i 4ohm. Det är en monoförstärkare så då är det säkert en klass D förstärkare och de så kan man omöjligt höra en ljudskillnad på. Värre om det skulle vara ett framsystem och en klass AB. Sedan tycker ja att du kan lämna bort kondensator och fixa till ordenligt jord+kabel från batteri ev. nytt batteri och ny generator om de skall poppa rejält, för det där steget drar endel ström och kondensatorn kan bara plåstra om såret i strömdippen lite.

EDIT. får man fråga vad det är för prylar?

Lasse

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 21:10 
Besökare

NismoRobba wrote:
...köra i 4 ohm då steget inte borde kräva lika mycket ström och jobba lättare.
Cambudgie wrote:
Okej, men om det kräver mindre, resulterar det i mindre ljud eller nåt sånt?

Tänkte svara på den här frågan skillt

Steget kommer inte dra lika mycket ström om det får arbeta i 4ohm men varför har du då lagt ner så mycket pengar på ett så starkt steg som du har? Men man skall aldrig lasta ner ett steg som inte tål det men ditt så tål det.

Varför man kan koppla om olika är att man skall kunna anpassa högtalarna till slutsteget oftast till där de ger mest effekt.

Lasse

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jun 2006, 08:25 
mp.net beroende

Ha kikat runt lite och sökt på dubbla talspolar och det verkar som att man ska göra allt annat än att seriekoppla.
Orsak: Jo för att om du seriekopplar så tar det längre tid för signalen att nå den andra talspolen så att den blir efter och på såvis tappar man effekt och så blir den okontrollerad o seg. Om du paralellkopplar så når signalen dom samtidigt och då arbetar dom tillsammans.
Men det här är bara vad jag läst, vet ju inte om det finns alltför mycket sanning i det, men det låter ju logist :)

Så nu börjar det luta åt paralellkoppling för mig, måste bara se till att ha bra kylning på steget.

Japp lassel det är ett Klass-D steg. Mera specs på steget hittar du här:
<a href='http://mds.se/?artnr=173001' target='_blank'>MDS Audiophile Pro APH1DD</a>

ps.
Tack för infon, den va väldigt givande, känner mig ännu lite klokare nu.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jun 2006, 08:33 
Rutinerad medlem

Var lite mer info för min del oxå. Alltid lika kul att snacka lite billjud.

måste oxå passa på att tacka lassel för tipset med diskanterna jag ändrade lite på vinkel och ljudet vart en hel del bättre ända till min kära vänner kom med på åktur och tycke fasen va kul man kan ju vinlka om diskanterna i dörrarna så inställningen har fått göras några gånger. :)

Robba

Fordon:
BMW 330i Touring -01
Suzuki GSX-R 750 -01

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jun 2006, 16:35 
Besökare

Visst har är det lite i att man inte skall seriekoppla för att spolarna inte komma jobba exakt samtidigt, men det är så liiten skilnad om man har kort kabel att den inte kommer bli stor, men i ditt fall skall man självklart pararellkoppla. Roligare med mera effekt:)

Vad bra att du NismoRobba blev nöjd över mitt tipps om diskanten, ibland kan vänner vara lite för jobbiga bara;)

Föresten fint varmt väder i dag! så framför datorn får man inte stanna ikväll:)

EDIT inte är basen möjligtvis en MDS Audiophile Pro APX12 Pro? isåfall har du köppt fin bas:D väldigt välbyggd för att vara MDS. Byggt av TC sounds och allt:)

lasse

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jun 2006, 22:55 
Inventarie

pst.. Jackhammer Speaker

<a href='http://www.metacafe.com/watch/76787/jackhammer_speaker/' target='_blank'>http://www.metacafe.com/watch/76787/jackhammer_speaker/</a>

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jun 2006, 14:00 
mp.net beroende

Quote:
EDIT inte är basen möjligtvis en MDS Audiophile Pro APX12 Pro? isåfall har du köppt fin bas:D väldigt välbyggd för att vara MDS. Byggt av TC sounds och allt:)

lasse

Helt rätt, audiophile tolvan. Så jag hoppas att det spelar lite, annars kommer jag bli lite besviken faktiskt.

[EDIT]
På tal om bas så står ja inför nästa problem, sluten eller basreflexlåda? :D

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 10 Jun 2006, 14:04 
mp.net beroende

<!--QuoteBegin-Mr X+9 Jun 2006, 23:55 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 9 Jun 2006, 23:55 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->pst..  Jackhammer Speaker

<a href='http://www.metacafe.com/watch/76787/jackhammer_speaker/' target='_blank'>http://www.metacafe.com/watch/76787/jackhammer_speaker/</a>[/quote]
<a href='http://www.mtx.com/caraudio/products/subwoofers/jackHammer.cfm' target='_blank'>http://www.mtx.com/caraudio/products/subwo.../jackHammer.cfm</a>

Kolla storleken, och då är ju en basketboll ganska så stor :)
<a href='http://www.mtx.com/caraudio/products/subwoofers/jackHammer_img.cfm' target='_blank'>http://www.mtx.com/caraudio/products/subwo...kHammer_img.cfm</a>

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 11 Jun 2006, 10:31 
Besökare

<!--QuoteBegin-Mr X+9 Jun 2006, 22:55 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 9 Jun 2006, 22:55 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->pst..  Jackhammer Speaker

<a href='http://www.metacafe.com/watch/76787/jackhammer_speaker/' target='_blank'>http://www.metacafe.com/watch/76787/jackhammer_speaker/</a>[/quote]
Vilken mesig högtalare.... Kolla in denna <a href='http://www.techeblog.com/index.php/tech-gadget/incredible-60-inch-subwoofer' target='_blank'>http://www.techeblog.com/index.php/tech-ga...-inch-subwoofer</a>

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 13 Jun 2006, 13:27 
Besökare

Visst gillar mtx att göra stora högtalare, vare sig det är till bil eller hemma. Men lite otympliga är de:)

Finns två svenskar som har stora horn nergjutna i sina källare på omkring 6m långa. Fast de har iofs bara 15".

Fast själv skulle jag välja en annan högtalare än mtx:)

Lasse

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jun 2006, 20:32 
Besökare

Kom ihåg att säkra av kabeln till steget också att nu inte bilen brinner upp om det blir något fel :)

Finns endel som testat just den basen, kan leta upp vilken låda dom ansett fungera bäst om du vill..
Mds egna rekomendationer på lådor är helt enkelt bara fel i 98% av fallen och inte optimerade för just din bil

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jun 2006, 21:16 
mp.net beroende

mi16 wrote:
Kom ihåg att säkra av kabeln till steget också att nu inte bilen brinner upp om det blir något fel :)

Finns endel som testat just den basen, kan leta upp vilken låda dom ansett fungera bäst om du vill..
Mds egna rekomendationer på lådor är helt enkelt bara fel i 98% av fallen och inte optimerade för just din bil

Ahh, jo det vore nice :D

Bilen i fråga jag ska ha den i är en Fiat Tipo -89, liknar väldigt mycket en golf i formen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 16 Jun 2006, 16:42 
Besökare

30 liter slutet funkar fin fint! Men vill du ha mera bas ännu då kör man ju på portad, och mds om du inte alls vill ha hög kvalitet på basen.
Vad skall den va i för bil föresten?
Lasse

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jun 2006, 12:29 
mp.net beroende

lassel wrote:
Vad skall den va i för bil föresten?

läs mitt föra inlägg ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jun 2006, 19:03 
Besökare

HAH! Jag läste tydligen inte så noga:P
Men då skall omring 30liter slutet funka fint.

Lasse

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 13 Oct 2006, 18:40 
mp.net beroende

mi16 wrote:

Nåå mi16 hittat vilken låda som lirar bäst me basen?

Det börjar närma sig vinter nu och tid ska spenderas i garage :wink:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours