Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 09:05

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Diesel KCRacing
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 17:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Lite svårt kanske att få info här ang detta eftersom det är väl tabu bland er killar att köra Diesel :wink: Men jag är iaf ute efter nån som har liknande i sina bilar eller hört nåt om det.... Dom lovar ju guld o gröna skogar o en väldigt stor ökning av Hk o Vrid men hur bra är det för motorn egentligen?

http://www.kcr.se/render_homepage_sv.asp?pageid=1


Last edited by Todi on Sun 11 Mar 2007, 22:02, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 19:01 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Riktiga män luktar diesel ;)

Diesel är riktigt häftigt när det börjar komma upp i stora motorer och tävlingsmotorer. Det är dock roligare med bensin i små bilar.

my50cents

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 20:53 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
VW V10 TDI med 313hk och 750Nm i vrid är rätt nice den oxå :)

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Diesel KCRacing
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 21:55 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
Todi wrote:
Lite svårt kanske att få info här ang detta eftersom det är väl tabu bland er killar att köra Diesel :wink: Men jag är iaf ute efter om det är nån som har liknande i sina bilar eller hört nåt om det.... Dom lovar ju guld o gröna skogar o en väldigt stor ökning av Hk o Vrid men hur bra är det för motorn egentligen?

http://www.kcr.se/render_homepage_sv.asp?pageid=1


kcr har gott rykte och bra motorgarantier


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 22:12 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Jag har förstått att dom har det ja! Det skulle bli en stor skillnad iaf på min bil, eller vad säger ni.

Orginal:
131 hk / 340 Vrid

KCR:
160 hk / 390 Vrid


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Mar 2007, 23:19 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Men frågan är om det försämrade bränsleekonomi/rolighetsfaktor förhållandet är värt det? Och kom inte och säg att dom där boxarna förbättrar bränsleekonomi, isf skulle dom vara installerade från fabriken.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 09:41 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
BlaaBMW wrote:
Men frågan är om det försämrade bränsleekonomi/rolighetsfaktor förhållandet är värt det? Och kom inte och säg att dom där boxarna förbättrar bränsleekonomi, isf skulle dom vara installerade från fabriken.


Det är ju precis det dom gör! Dom lovar att bränsleekonomin minskar med 5 %. Därför tyckar jag personligen att det låter inte helt ärligt, för det hela går ju ut på att motor får mera bränsle än normalt Om jag nu har läst rätt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 14:39 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Thu 06 Oct 2005, 12:45
Posts: 269
motorn optimeras väl till vårt klimat, väglag etc. vid chiptrimning och kan därmed ge lägre förbrukning?

sen är det ju skillnad om du håller full gas hela tiden (både före och efter) eller kör 50km/h hela tiden efter chiptrimningen som du gjorde före (mindre ansträngning vid samma fart pga lite mer effekt?)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 17:49 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
BlaaBMW wrote:
Men frågan är om det försämrade bränsleekonomi/rolighetsfaktor förhållandet är värt det? Och kom inte och säg att dom där boxarna förbättrar bränsleekonomi, isf skulle dom vara installerade från fabriken.


det är sån skillnad på bränsle kvalitet och klimat i olika delar av världen så dom gör en kompromiss med motorerna för att dom skall passa överallt, det är mest en kostnads fråga dom spenderar ju inget heller på att ta bort gjutskägg och sånt i insugsrör och grenrör heller..för det funkar ju.. där gör man också en optimering av motorn bara genom att ta bort sånt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 22:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Du tog upp bränsle kvaliten tummen. Har varit några ggr till Tyskland o kört på Ringen o jag kan säga att bränsle där nere är ett under. Motorn på hojen spann som en katt när man körde på tyskt bränsle. Men så fort man kom hem igen så trodde man att det var nåt fel på hojen för den gick inte lika rent igen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 12 Mar 2007, 22:23 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
tommyksen wrote:
motorn optimeras väl till vårt klimat, väglag etc. vid chiptrimning och kan därmed ge lägre förbrukning?

sen är det ju skillnad om du håller full gas hela tiden (både före och efter) eller kör 50km/h hela tiden efter chiptrimningen som du gjorde före (mindre ansträngning vid samma fart pga lite mer effekt?)


Du har så rätt!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Mar 2007, 23:24 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
Todi wrote:
Jag har förstått att dom har det ja! Det skulle bli en stor skillnad iaf på min bil, eller vad säger ni.

Orginal:
131 hk / 340 Vrid

KCR:
160 hk / 390 Vrid



e väl inget o fundera på, prata med en som kört över 200.000km med sin utan problem med motorn..... men växellådan hade han måsta fixa..... om det berodde på den ökade motoreffekten eller inte kunna ingen säga..

men du vet väl att garatin inte gäller mera sen från vw-verkstad, så vänta ett år med o trimma så e alla nybilsproblem över iaf...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Mar 2007, 09:44 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
vwrob wrote:
Todi wrote:
Jag har förstått att dom har det ja! Det skulle bli en stor skillnad iaf på min bil, eller vad säger ni.

Orginal:
131 hk / 340 Vrid

KCR:
160 hk / 390 Vrid



e väl inget o fundera på, prata med en som kört över 200.000km med sin utan problem med motorn..... men växellådan hade han måsta fixa..... om det berodde på den ökade motoreffekten eller inte kunna ingen säga..

men du vet väl att garatin inte gäller mera sen från vw-verkstad, så vänta ett år med o trimma så e alla nybilsproblem över iaf...


Ja inte går jag o sätter dit nåt för att sen inte få ut nåt på garantin om det händer åt. Det blir nog till senare skede om alls.... Tror nog att 131 hk räcker för mig i början :roll: Om jag nu inte skulle ställa upp på streetrace o få registrerad tid som Ålands snabbaste Taxi :twisted:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 20:35 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Sat 17 Mar 2007, 17:06
Posts: 56
Location: Finström
Hej Todi jag åker också diesel :lol: . Här lite siffror på den Audi A6 Avant -95 med 2,5tdi körd 260tkm chipad vid 240tkm .original 140 hk 290 nm och med chip 165 hk och 345 nm. Förbrukning här hemma ca 0,56-0,58 var ner till skåne med den körde mellan 110-120 hela vägen förbr 0,53 helt ok med tanke på att bilen toppar 210 :twisted: ! Köpte chip på bobil steinbauer hel nöjd mvh Lampan


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007, 20:42 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 08:06
Posts: 1974
Location: Hammarland
Ja vad har hört o läst så är väldigt många nöjda med hk o förbrukningen när dom chipar sina bilar. O sen när man kan chipa utan att göra ingrep i boxen är ju kanon!

_________________
Sjöbloms Taxi 37990.
To fight the bug, we must understand the bug.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group