motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Avgasrörs-tråden
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=1516
Page 1 of 2

Author:  tummen [ Sat 27 Jan 2007, 13:29 ]
Post subject: 

Roope wrote:
BuuMi wrote:
okej :)

Får du in några med 2.5" anslutning och minst 4" utblås ?

Pris ungefär? (:


ska du ha den storleken kan man ju lika bra sätta dit en stupränna :wink:


håller med. men det är tydligen trendigt att köra sug motor med orginal sugrör för att sedan gå över till vägtrumma som utblås.. trodde F&F trenden hade gått över :D 8) nä folk får göra som dom vill och biltillbehörsförsäljarna ska ju tjäna sitt levebröd dom med. :D

Author:  tommyksen [ Sat 27 Jan 2007, 17:34 ]
Post subject: 

tummen wrote:
Roope wrote:
BuuMi wrote:
okej :)

Får du in några med 2.5" anslutning och minst 4" utblås ?

Pris ungefär? (:


ska du ha den storleken kan man ju lika bra sätta dit en stupränna :wink:


håller med. men det är tydligen trendigt att köra sug motor med orginal sugrör för att sedan gå över till vägtrumma som utblås.. trodde F&F trenden hade gått över :D 8) nä folk får göra som dom vill och biltillbehörsförsäljarna ska ju tjäna sitt levebröd dom med. :D


"stupränna, vägtrumma", vad kommer härnäst?

skidtunnel kanske :D :D

Author:  BuuMi [ Sun 28 Jan 2007, 16:25 ]
Post subject: 

tummen wrote:
Roope wrote:
BuuMi wrote:
okej :)

Får du in några med 2.5" anslutning och minst 4" utblås ?

Pris ungefär? (:


ska du ha den storleken kan man ju lika bra sätta dit en stupränna :wink:


håller med. men det är tydligen trendigt att köra sug motor med orginal sugrör för att sedan gå över till vägtrumma som utblås.. trodde F&F trenden hade gått över :D 8) nä folk får göra som dom vill och biltillbehörsförsäljarna ska ju tjäna sitt levebröd dom med. :D


Nej jag kör inte med sugrör..

Det kommer annat grenrör och 2.5" hela vägen från grenröret.. Sedan kommer det en japs!

Stupränna vet ja väl int om ja sku kalla det..
Det är en vanlig japsdämp på 4"

Sen finns d ju dom där riktigt hårda killarna också som kör 1.5" från cylindrarna med en 4.5" japs på slutet..

Tror det är mera dom typerna ni syfta på (?)

Author:  Fabben [ Sun 28 Jan 2007, 16:31 ]
Post subject: 

Offtopic:

På så små motorer som det här handlar om så är det helt onödigt med 2,5" hela vägen. Det blir bara dyrt och låter burkigt utan att ge extra effekt.

Author:  GSR [ Sun 28 Jan 2007, 17:15 ]
Post subject: 

På en lite mer upp hottad Honda sugmotor bör man nog ha runt 2,5 tum hela vägen eller 2,25tum som dom vanliga amerikanska/japanska märkena har...
Men de ju min åsikt.. :)

Author:  TantGron [ Sun 28 Jan 2007, 17:24 ]
Post subject: 

Jag skulle också vilja lägga in ett veto här:
Jag bytte ut avgassystemet från katten och bakåt, och det gör faktiskt en del i effekt, i alla fall enligt rumpdymon. Har nu i vinter tagit bort sista "strypbrickorna" (dvs ett lite maffigare grenrör), så med lite tur ska det bli lite mera snurr i den nu!

Vi som inte har fegsnurror så måste leta i var enda mörk vrå för att hitta dom där små bortsprungna hästarna! ;)

Author:  GSR [ Sun 28 Jan 2007, 17:31 ]
Post subject: 

Lol :D (fegsnurror)

Author:  TantGron [ Sun 28 Jan 2007, 17:43 ]
Post subject: 

:D ;)

Ett lånat uttryck av en mycket bra vän.

Author:  Fabben [ Sun 28 Jan 2007, 19:05 ]
Post subject: 

På sugmotorer är det första biten från avgasventilen som spelar mest roll. Dvs ett väl avstämt grenrör kan locka fram mycket extra kraft, vidare kopplat till ett lagom stort avgassystem i övrigt med fullflödesdämpare.
Genom att byta ut endast den sista delen kan man få bort lite motstånd från de sista dämparna, och därigenom få något ynka mera toppeffekt, men samtidigt så kan man råka utför att bilen drar sämre på lägre varv.

Skulle vilja länka till en rolig tråd på zatzy så slipper jag förstöra säljtråden: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=54049

Author:  GSR [ Sun 28 Jan 2007, 19:46 ]
Post subject: 

De finns mycke olika funderingar på va som e rätt å fel när de gäller avgassystem..

Author:  töftö_trimm [ Sun 28 Jan 2007, 20:21 ]
Post subject: 

ja håller för 3" hela vägen bak utan dämp

Author:  BuuMi [ Sun 28 Jan 2007, 20:22 ]
Post subject: 

Jag håller med Tantgrön!

Fabben har rätt han också men tappa effekt med 2.5" håller jag inte med dig om eftersom jag har flera polare som kör med 2.5" och för dem så går bilen inte sämre..

Men jag hörde runt lite på hondaklubben som vanligt och där körde de flesta med 2" och dom påstod att det var det bästa för CRX'erna.
Så du har en poäng där imellan ;)

Så blev lite fundersam nu på om man sku ta och sätta dit ett 2" ist (?)

Ska till Stockholm om 2 veckor efter bl.a Simons rör så får väl forska lite till.

Author:  TantGron [ Sun 28 Jan 2007, 21:00 ]
Post subject: 

Tack för bra länk fabben, kul läsning!

Jag tror säkert att det finns lika många teorier om vad det ska vara för avgassystem som det finns bilentusiaster. Vissa tror på så låtta andningsvägar som möjligt, andra förespråkar motstånd.

Personligen så vill jag ha så lite i vägen som möjligt för avgaserna, men får därmed också leva med en lite bullrigare kupé. Men det låter ganska gött också... :wink:

Buumi: Dra på bara, då har du lite att "växa" i! :D

Author:  BuuMi [ Sun 28 Jan 2007, 21:45 ]
Post subject: 

TantGron wrote:
Tack för bra länk fabben, kul läsning!

Jag tror säkert att det finns lika många teorier om vad det ska vara för avgassystem som det finns bilentusiaster. Vissa tror på så låtta andningsvägar som möjligt, andra förespråkar motstånd.

Personligen så vill jag ha så lite i vägen som möjligt för avgaserna, men får därmed också leva med en lite bullrigare kupé. Men det låter ganska gött också... :wink:

Buumi: Dra på bara, då har du lite att "växa" i! :D


hehe ;)

Ja, det kan nog ligga nåt i det du säger!
Vi får väl se vad det blir. Det är debatt om det här på klubben nu 8)

Men som sagt, får väl se vad jag hittar på.
Sry Cgale för all OT! :P

Author:  MickeM [ Mon 29 Jan 2007, 00:30 ]
Post subject: 

Jag vet inte riktigt vad ni pratar om, får läsa igenom det om jag
missat diskussionen... men har man en avstämd pipa / avgas-
system på en sugmotor så får man mer effekt ur den än om den
har ett avgassystem som får andas fritt. Vet inte varför, men det
går väl att fundera ut som allt annat och så är det skillnad på
2-takt och 4-takt, antar jag, eftersom det även inte går att ha
en turbo på en 2-takt. <--- ;)

Tror föresten man får en hint om man blåser i ett smalt sugrör,
sen i ett lagom och sen i ett stort. :D

Author:  Mr X [ Mon 29 Jan 2007, 01:03 ]
Post subject: 

2-takt, 5 Cylinder Turbo ... och snöskotrar har 2-takt turbo
Image

Author:  Roope [ Mon 29 Jan 2007, 12:13 ]
Post subject: 

Visst går det att ha turbo på 2-taktare, som t.ex. fartygsdieslar, dock så använder man fläktar för att få upp ett tryck då man startar dom.
Denna lilla pjäs sitter på 108,920 hk vid 102 rpm (som är max varvtalet!) och har den lagom stora volymen av 1,556,002 cu eller 25,480 liter. Däremot kan den vara lite små trång att få in i bilen när den väger 2300 ton och stor som ett lägenhetshus. :wink:
Image

Image

Author:  Fabben [ Mon 29 Jan 2007, 16:57 ]
Post subject: 

BuuMi wrote:

Fabben har rätt han också men tappa effekt med 2.5" håller jag inte med dig om eftersom jag har flera polare som kör med 2.5" och för dem så går bilen inte sämre..

Ska till Stockholm om 2 veckor efter bl.a Simons rör så får väl forska lite till.


:) Jag sa "kan" inte "kommer" att tappa effekt på låga varv.

My50cents: Jag tycker det är onödigt att köpa simons rör om du ändå tänker bygga dit det själv och har någorlunda hum om vad ett avgassystem är för något.
Köp rör på Flygfyren eller Biltema, billigare blir det också.

Author:  TantGron [ Mon 29 Jan 2007, 17:04 ]
Post subject: 

Jag och mina s***ns fingrar kan inte låta bli det här nu, det börjar bli intressant!
Kanske det går att klippa den här tråden så att den som ville sälja japburkar får ha tråden ifred?

Jag har absolut ingen kunskap om detta, men som novis så måste man få lägga fram teorier:
Det som jag som hondaförare vill är att ha en motor som kommer upp i varv så hastigt som möjligt, då tycker jag att ju mindre motstånd den har, ju snabbare åstadkommer den det?

Och uppenbarligen finns det flera bilar som drar fördel av det eftersom man ofta ser streetrace rör med enbart headers?

Author:  BuuMi [ Mon 29 Jan 2007, 17:06 ]
Post subject: 

Fabben wrote:
BuuMi wrote:

Fabben har rätt han också men tappa effekt med 2.5" håller jag inte med dig om eftersom jag har flera polare som kör med 2.5" och för dem så går bilen inte sämre..

Ska till Stockholm om 2 veckor efter bl.a Simons rör så får väl forska lite till.


:) Jag sa "kan" inte "kommer" att tappa effekt på låga varv.

My50cents: Jag tycker det är onödigt att köpa simons rör om du ändå tänker bygga dit det själv och har någorlunda hum om vad ett avgassystem är för något.
Köp rör på Flygfyren eller Biltema, billigare blir det också.


Jag tänkte också först på Biltema men hitta inga rör där :(

Har jag kollat dåligt eller?

Page 1 of 2 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/