motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Stålomspunna bromsslangar ej godkända...
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=1266
Page 1 of 1

Author:  MickeM [ Mon 20 Nov 2006, 23:59 ]
Post subject:  Stålomspunna bromsslangar ej godkända...

Stålomspunnet, jo hej kom o hjälp mig!

Jahap, så var det nåt nytt man fick höra... stålomspunna slangar
godkänns ej i besiktningen såvida man inte har papper som säger
att de är godkända.

Dock inte jag som drabbades av detta nyligen, men om några
månader skall jag igenom besiktningen. Inte en chans jag tänker
byta bort "GoodRidge SBP-approved stålomspunna bromsslangar
för just Subaru Impreza Turbo AWD ABS för gatbruk" mot
plastslangar som kan spricka när som helst.

Dock har jag kontaktat leverantören för att kräva ett papper på
att de är godkända som de är utlovade att vara då jag köpte dem.

Någon annan som har erfarenheter av stålomspunnet i besiktningen?

/MickeM
PS. När skall förare besiktigas? Det är ju där de stora problemen ligger :lol: .DS

Author:  Riedle [ Tue 21 Nov 2006, 08:42 ]
Post subject: 

Fick du inget papper med när du köpte dem? Liknande ett tyskt TÜV-dokument?

Om du t.ex. sänker din bil så ska du kunna visa upp papper på att fjädrarna är TÜV-godkända. Detta papper finns ofta att ladda ner i pdf-format på tillverkarens hemsida.

Author:  MickeM [ Tue 21 Nov 2006, 11:45 ]
Post subject: 

Ok, jag mailade iväg efter detta papper. Får se hur det går. Det
är i alla fall godkända av Svenska Bilprovningen, men jag måste
ha papper på det. Skall kika på tillverkarens hemsida. Tackar!

Author:  MickeM [ Tue 21 Nov 2006, 11:47 ]
Post subject: 

Och fort gick det... fick ett mail nu av leverantören att de skulle
fixa fram papper från tillverkaren, så nu är det bara att vänta lite
till då... :)

Author:  Mr X [ Tue 21 Nov 2006, 12:09 ]
Post subject: 

Problemet är att du kan få någon firma att nypa ihop en koppling till stålomspunna slangar tex Holmbergs men säger du att dom ska vara till bromsarna så vägrar dom att göra det.
Nu förstår du varför besiktningen kräver lite mera när man börjar röra bromsarna. Det är lite mera att tänka på när man gör bromsslangar.

Author:  vwrob [ Tue 21 Nov 2006, 19:39 ]
Post subject: 

skulle inte våga ha stålomspunna bromsslangar med tanke på de spruckna bränsle o olje stålomspunnaslangar man haft genom tiderna.....

Author:  MickeM [ Tue 21 Nov 2006, 23:55 ]
Post subject: 

Dessa är gjorda 2006 8)

Author:  Nicke [ Wed 22 Nov 2006, 00:19 ]
Post subject: 

Har hört att flera i både finland och sverige haft krångel med dessa..Kan nog va just det att dom har svårt att se om dom är dåliga.Papper går ju lätt att fuska med.Så jag förstår dom nog ..Sen att det är en starkare och bättre slang är ju en annan sak :wink:

Author:  Riedle [ Wed 22 Nov 2006, 00:37 ]
Post subject: 

vwrob wrote:
skulle inte våga ha stålomspunna bromsslangar med tanke på de spruckna bränsle o olje stålomspunnaslangar man haft genom tiderna.....

Konstigt att alla tävlingsbilar och antagligen andra tävlingsfordon också använder såna. Ifall dom inte håller menar jag? :roll:

Author:  MickeM [ Wed 22 Nov 2006, 08:34 ]
Post subject: 

Är väl skillnad på hemmabyggen och de som är gjorda av tillverkare
som gör enkom slang till bil. Är de TÜV- och SBF-godkända så ska dom
ju hålla minst lika bra som originalet skulle jag tro. Sålomspunnet
innebär ju inte race och rally för hård belastning alla ggr, utan är en
ersättningsslang som skall hålla längre. De jag köpt är godkända för
gatbruk, men inte rekommenderade för banracing, vilket jag inte
tror orignal heller är. Men, de håller ju så länge de håller, sen byter man :D

Author:  vwrob [ Wed 22 Nov 2006, 11:26 ]
Post subject: 

hmm just de e ju bara sponsorerade proffs som har råd med riktigt o micke då, för en vanlig "normal" ålänning betalar ju inte flera 100€ för en bromsslang....
tycker de e lagom med 5.90 eller vad de kosta till bubblan

Author:  Riedle [ Wed 22 Nov 2006, 12:48 ]
Post subject: 

vwrob wrote:
hmm just de e ju bara sponsorerade proffs som har råd med riktigt o micke då, för en vanlig "normal" ålänning betalar ju inte flera 100€ för en bromsslang....


Är några år sen jag köpte en uppsättning stålomspunna. Kostade väl ca. 100€, MEN man fick livstidsgaranti till dem.

Author:  Nicke [ Wed 22 Nov 2006, 13:00 ]
Post subject: 

Livstidsgaranti??på en bromsslang ursäkta mig men låter det inte lite väl det?Det är ju trots allt gummi!! Och det Åldras ju oavsettt om det är stålomspunnet eller inte.Är garantin som dom dom rostfria avgassystemen livstidsgaranti så länge du äger bilen??Men bra slangar är det inget ont om det.. :wink:

Author:  Riedle [ Wed 22 Nov 2006, 13:49 ]
Post subject: 

Volvo mannen wrote:
Livstidsgaranti??på en bromsslang ursäkta mig men låter det inte lite väl det?Det är ju trots allt gummi!! Och det Åldras ju oavsettt om det är stålomspunnet eller inte.Är garantin som dom dom rostfria avgassystemen livstidsgaranti så länge du äger bilen??Men bra slangar är det inget ont om det.. :wink:

Om du skulle ta reda på om saker, före du skriver... :roll:

Dessa slangar tillverkas alltid i sk. termoplast eller härdplast. Inte alls i gummi.

Author:  Nicke [ Wed 22 Nov 2006, 15:26 ]
Post subject: 

Ahaa...så då har man lärt sig nåt idag med då :oops: En sak jag funderat på med dessa slangar märks det nån skillnad har hört att det skall kännas stummare i bromspedalen? då dom sägs flexa mindre typ...

Author:  MickeM [ Wed 22 Nov 2006, 15:48 ]
Post subject: 

Mina bromsslangar tog jag från Pean Sweden http://www.peansweden.se .
Vad de kostade minns jag inte riktigt.. 1100 eller 1400 kr, men fick rabatt
pga det ena och det andra (komplettpaketpris samt SSI-rabatt, tror jag)
så det blev väl ca 100€ för dem. http://www.peansweden.se/tillbehor.htm

Jag har märkt skillnad. Är stummare nu än förr. Var lite svampigare förut.
Men man får pressa lite hårdare nu. Men det bettar bättre. Jag bytte
skivor, belägg, bromsslangar runtom + vätska.

Livstidsgaranti... det har mina med.

EDIT: Är det värt att byta till stålomspunnet? Näh, kanske om du ska
ha bilen länge och inte vill byta fler ggr. Är lika meningslöst som att
byta vinge ;)

Author:  tummen [ Wed 22 Nov 2006, 16:00 ]
Post subject: 

Riedle wrote:
vwrob wrote:
skulle inte våga ha stålomspunna bromsslangar med tanke på de spruckna bränsle o olje stålomspunnaslangar man haft genom tiderna.....

Konstigt att alla tävlingsbilar och antagligen andra tävlingsfordon också använder såna. Ifall dom inte håller menar jag? :roll:


men du går inte igenom bromsar och bromslangar varannan till varje gång du använt bilen på en personbil för alldagligt bruk. så jag förstår vwrob jag skulle inte heller våga ha det på min brukis.

Author:  Riedle [ Wed 22 Nov 2006, 16:28 ]
Post subject: 

tummen wrote:
men du går inte igenom bromsar och bromslangar varannan till varje gång du använt bilen på en personbil för alldagligt bruk. så jag förstår vwrob jag skulle inte heller våga ha det på min brukis.

Vad menar du med "gå igenom" och varför ska det behöva göras bara för att man installerat stålspunna slangar?
Inte skulle jag heller sätta såna här slangar på en vanlig köratilljobbet-bil. Men en bil som har högre prestanda, som även ibland körs hårt, skulle jag iallafall inte vara orolig över att installera dessa.

Om det lönar sig måste var och en själv bestämma. Kanske det kan vara värt att stanna hemma en helg från arken ibland. :twisted:

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/