motorportalen.net http://forum.motorportalen.net/ |
|
Hur skall burar se ut? http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=1216 |
Page 1 of 2 |
Author: | MickeM [ Wed 25 Oct 2006, 23:24 ] |
Post subject: | Hur skall burar se ut? |
Ja hur skall en typisk bur för en bil se ut? För tex en 4-dörrars bil? Olika varianter? Isbils, folkrace, 5hars osv... Bilder? Länkar? Vad skall man använda för material? Tumregler för hur man ska göra? Krav? |
Author: | Mauritz [ Thu 26 Oct 2006, 06:54 ] |
Post subject: | |
På http://www.rejsa.nu kan dom nog svara på alla dina frågor, var och varannan bil kör ju med bur där. ![]() |
Author: | edvard [ Thu 26 Oct 2006, 10:17 ] |
Post subject: | |
Som Mauritz säger så är Rejsas forum bra för sådant. Bra för att de pojkarna verkligen vet vad de pratar om och vet hur man bygger SÄKRA burar. På andra forum är det mera bling som gäller tyvärr. Många burbyggen man får se är direkt livsfarliga! Det finns en tråd på rejsa med skräckburar vill jag minnas. Där kan man titta hur man inte skall göra. Vill man bygga bur själv är det oftast smartast att köpa färigt böjda rör från Gunnars svets o smide eller vad det nu heter. Han ska ha bra passform på grejjerna. Sen gäller det att hitta en duktig svetsare som kan få ihop det åt dig. Sen skall du ha fast burens ändar i plattor som bultas och svetsas i bilen. 3 m8 bultar per platta tror jag de har som krav i sverige iaf. Kan vara en god idé att titta på reglementena också som skall finnas på nätet. SBP och SBF i sverige. Rör som du kan slå i som förare måste ha fluff-fluff på sig så att de inte är farliga. Speciellt hjälm-kors-stag brukar de grina över. //Edvard |
Author: | MickeM [ Thu 26 Oct 2006, 15:02 ] |
Post subject: | |
edvard wrote: Vill man bygga bur själv är det oftast smartast att köpa färigt böjda rör
Just såna färdigböjda rör har jag förstått att inte godkänns. Det måsta vara sömnlöst. Meeeen... nu pratar vi isbil ![]() så är det alltså värt att göra en bur. |
Author: | edvard [ Thu 26 Oct 2006, 15:55 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: edvard wrote: Vill man bygga bur själv är det oftast smartast att köpa färigt böjda rör Just såna färdigböjda rör har jag förstått att inte godkänns. Det måsta vara sömnlöst. Meeeen... nu pratar vi isbil ![]() så är det alltså värt att göra en bur. Jag kan nästan garantera dig att du inte kan få en bur i ett stycke ![]() Kan du göra på ett annat sätt så visa mig gärna ![]() //Edvard |
Author: | JS_ [ Thu 26 Oct 2006, 16:49 ] |
Post subject: | |
I offroad bilar så måste huvudbågen va i sömnlösa rör o utan svetsningar. |
Author: | edvard [ Thu 26 Oct 2006, 17:18 ] |
Post subject: | |
JS_ wrote: I offroad bilar så måste huvudbågen va i sömnlösa rör o utan svetsningar.
Det är väl ett bockat rör bara? //Edvard |
Author: | MickeM [ Thu 26 Oct 2006, 19:41 ] |
Post subject: | |
edvard wrote: JS_ wrote: I offroad bilar så måste huvudbågen va i sömnlösa rör o utan svetsningar. Det är väl ett bockat rör bara? //Edvard Alltså man svetsar tex där -> http://www.rally.subaru.com/2006_rallyp ... =1&page=11 Och där -> http://www.rally.subaru.com/2006_rallyp ... =1&page=11 Men inte i böjarna. Alltså får man inte ha färdigtbockade stumpar, utan måste ha hela rör utan svetsfogar, som bockas. Har jag förstått rätt JS? |
Author: | JS_ [ Thu 26 Oct 2006, 19:51 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: edvard wrote: JS_ wrote: I offroad bilar så måste huvudbågen va i sömnlösa rör o utan svetsningar. Det är väl ett bockat rör bara? //Edvard Alltså man svetsar tex där -> http://www.rally.subaru.com/2006_rallyp ... =1&page=11 Och där -> http://www.rally.subaru.com/2006_rallyp ... =1&page=11 Men inte i böjarna. Alltså får man inte ha färdigtbockade stumpar, utan måste ha hela rör utan svetsfogar, som bockas. Har jag förstått rätt JS? Jadå |
Author: | edvard [ Thu 26 Oct 2006, 19:53 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: edvard wrote: JS_ wrote: I offroad bilar så måste huvudbågen va i sömnlösa rör o utan svetsningar. Det är väl ett bockat rör bara? //Edvard Alltså man svetsar tex där -> http://www.rally.subaru.com/2006_rallyp ... =1&page=11 Och där -> http://www.rally.subaru.com/2006_rallyp ... =1&page=11 Men inte i böjarna. Alltså får man inte ha färdigtbockade stumpar, utan måste ha hela rör utan svetsfogar, som bockas. Har jag förstått rätt JS? Precis så. Men A-stolpar med mera måste ju bockas och således köper du bockade rör ![]() Det är sånt som säljs hos Svets o smide t.ex. //Edvard |
Author: | edvard [ Thu 26 Oct 2006, 19:54 ] |
Post subject: | |
Som jag ser det finns det ingen orsak att köpa raka rör som du sedan bockar till själv. Dels måste du skaffa maskin och sen är det ett s***ns jobb så för att spara dig tid o pengar så köper du färdigbockade rör från någon som har mallar och som har gjort det hundra gånger före. Sen svetsar du (om du är duktig) ihop grejjerna själv. //Edvard |
Author: | Nicke [ Thu 26 Oct 2006, 21:18 ] |
Post subject: | |
Tja.Om det nu bara? är en bil för att leka med på isen så varför inte fara till Holmbergs och skaffa en 5 timmars bur? Dög det att rulla på med på banan i lemland bör den väll hålla på isen?Skulle nog to att det var hårdare smällar där än på isen.Åtminstone kändes det så ![]() |
Author: | MickeM [ Thu 26 Oct 2006, 23:13 ] |
Post subject: | |
edvard wrote: Dels måste du skaffa maskin och sen är det ett s***ns jobb så för att spara dig tid o pengar så köper du färdigbockade rör från någon som har mallar och som har gjort det hundra gånger före. Sen svetsar du (om du är duktig) ihop grejjerna själv.
Inte tänker vi köpa en massa utrustning för att få jobbet gjort!!! Finns folk som bockar, svetsar, donar och fixar överallt verkar det som. Och ja, det är till en isbil ![]() eller nåt sånt... då måste buren vara godkänd. Så det är ju det som det velas lite över. |
Author: | MickeM [ Thu 26 Oct 2006, 23:15 ] |
Post subject: | |
Volvo mannen wrote: varför inte fara till Holmbergs och skaffa en 5 timmars bur?
För man dit bilen då eller hur funkar det? Vad brukar dom ta för det? |
Author: | Nicke [ Fri 27 Oct 2006, 02:25 ] |
Post subject: | |
Nja..Är du ute efter en bur som duger till folkrace så är det nog det som dom andra har sagt. 5 timmars bur är nog mera en bur som skyddar endast dig ensam.Går typ bakom stolen och skyddar nog dig.Men ingen mer i bilen.Dom har mallar för hur den skall se ut och bockar den åt dig.Men svetsa får du göra själv.Enkelt |
Author: | MickeM [ Fri 27 Oct 2006, 07:41 ] |
Post subject: | |
Volvo mannen wrote: Nja..Är du ute efter en bur som duger till folkrace så är det nog det som dom andra har sagt.
Att det skall vara bockat och sömnlöst? Med krökar och rör? Vilket? Finns det inte några bestämmelser och skisser på nätet någonstans så man får någon hum om hur det brukar se ut samt tumregler? |
Author: | edvard [ Fri 27 Oct 2006, 09:12 ] |
Post subject: | |
MickeM wrote: Volvo mannen wrote: Nja..Är du ute efter en bur som duger till folkrace så är det nog det som dom andra har sagt. Att det skall vara bockat och sömnlöst? Med krökar och rör? Vilket? Finns det inte några bestämmelser och skisser på nätet någonstans så man får någon hum om hur det brukar se ut samt tumregler? Med bockade rör som svetas ihop där trianguleringen möts eller vid infästning mot kaross. //Edvard |
Author: | edvard [ Fri 27 Oct 2006, 09:13 ] |
Post subject: | |
Här har du regler efter varje klass i Sverige: http://web.sbf.se/regler/ Kolla där så hittar du helt säkert exakt hur det skall se ut! //Edvard |
Author: | Mr X [ Fri 27 Oct 2006, 11:32 ] |
Post subject: | |
Bra länk edvard. Den är nu på länksidan. |
Author: | MickeM [ Fri 27 Oct 2006, 14:03 ] |
Post subject: | |
Ah! ![]() Finns ju också nåt som heter AKK..? Finska regler och sånt. Ingen aning om det är likvärdigt mellan Finland och Sverige. Folkrace-gänget på Åland följer väl AKK, tror jag, eller vad säger ni alla här som kör folkrace? ![]() |
Page 1 of 2 | All times are UTC + 2 hours |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |