motorportalen.net
http://forum.motorportalen.net/

Mappdator
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=1&t=1175
Page 1 of 1

Author:  Cambudgie [ Thu 12 Oct 2006, 21:09 ]
Post subject:  Mappdator

Skulle vara intresserad utav att ha en mappningsdator i bilen men har iiingen aning om var jag ska börja.

Mina funderingar startade med att man skulle chippa bilen, men så fick man höra att de inte va lika bra som att mappa, så en mappning ska man göra. Sen så visade de sig att man kan göra olika mappningar o de skulle ju vara en rolig fördel, dock synd att nån med grejjer måste göra det åt en så då funderade jag på om man skaffar hela kittet själv och låter något proffs t.ex mappa ihop 3 standardmappar, en gatmapp (för vanlig gatkörning), en racemapp (ja.. en med lite mera drag i) och en ekonomimapp (som drar lite soppa), sen en mapp som är nu då, d.v.s. orginalet (för besiktning o sånt).

Så vad finns de för alternativ till grejjer man ska skaffa, jag har bilen redan (BMW M3 -94) och så har jag en bärbar dator, men saknar allt däremellan :D

Såå, dela med er nu av erfarenheter.

Author:  Mr X [ Thu 12 Oct 2006, 21:30 ]
Post subject: 

Du kan titta lite på det här.

PROGRAMMERA SJÄLV ELLER VÄLJ EN FÄRDIGINSTÄLLD BC-PIGGYBACK
http://civinco.com/produkter.html

Author:  cossie [ Thu 12 Oct 2006, 21:41 ]
Post subject: 

lär väl knappast vara så lätt att få tag på grejjer så att man kan mappa orginal styrsystemet. så då är juh alternativen ett helt nytt styrsystem eller ett piggy back system.

ska du byta till ett annat styrsystem så måste det juh vara nåt som klarar av att styra vanosen.

eller om det är så att vanosen är ett helt skillt system så att man kan ha kvar orginal grejjerna till de. ha inte riktigt kommit fram till hur den funkar enu

Author:  Cambudgie [ Thu 12 Oct 2006, 21:50 ]
Post subject: 

Hehe, anade att det skalle vara någe så komplicerat att man måste byta massa saker o så, därför som jag frågade :D

Author:  cossie [ Thu 12 Oct 2006, 21:57 ]
Post subject: 

men det finns juh firmor i sverige som mappar ett chip till just din bil, så det lär nog göra större skillnad än om man bara köper ett "universal" chip.

men för att man ska få ut mest av de så behöver man nog byta lite grejjer före typ kammar, kolfiberinsug,avgassystem mm men då blir det juh dyrt igen=)

såg att det fanns ett kompressor kit till salu på autopower=) då får man nog ut mest för pengarna

Author:  Cambudgie [ Thu 12 Oct 2006, 22:34 ]
Post subject: 

cossie:
Är din BMW orginal eller är det något gjort på den?

Author:  Civincen [ Thu 12 Oct 2006, 22:40 ]
Post subject: 

lägg pengarna på någe annat du kommer aldrig att få det bättre än de som sitter där original! för jag antar att du inte åker överladdat....varför mappa en motor som praktiskt taget är helt standard?

Author:  cossie [ Thu 12 Oct 2006, 23:03 ]
Post subject: 

Cambudgie wrote:
cossie:
Är din BMW orginal eller är det något gjort på den?



det sitter nåt annat chip i min, ha inte testat nån annan m3a så ja vet int om det är nån märkbar skillnad men det har jag svårt att tro att det är

så det ända vettiga om man vill ha lite bättre fart är nog överladdning=)

Author:  Mr X [ Thu 12 Oct 2006, 23:08 ]
Post subject: 

Jag har bara erfarenhet via eprom som är lätt att byta.
BSR ska ha bra saker för att byta enkelt för olika mappningar.

Tuning system.
Den nyutvecklade PPC version 2 är förbättrad på en rad punkter:
- Snabbare laddning av trim/originalprogram till bilen
- Snabbare uppdatering av mjukvaran via Internet
- Ökad minneskapacitet
- Tvåradig belyst display
- Enklare menysystem
- Förberedd för morgondagens bilmodeller

http://www.bsrab.se/product_news/23/

Author:  Cambudgie [ Thu 12 Oct 2006, 23:10 ]
Post subject: 

Aha, okej.
Jo, överladdning är man väldigt sugen på, men det medför oxå nackdelar :(
1. Det är dyrt
2. Det blir dyrare om nåt rasar
3. Livslängden förkortas o de rasar snabbare
4. En överladdad bil blir svårsåld
5. Du bli lättare av med körkortet :roll:

Men som sagt, det skulle vara väldigt roligt oxå...

Author:  Mr X [ Fri 13 Oct 2006, 09:33 ]
Post subject: 

Problemet när man chippar en bil är att det inte går att köra på 95 okt bensin.
Blir lite dyrare att hela tiden köra på 98

Fördelen med att chippa är, går enkelt, ej komplicerat och går fort att göra.

Author:  Cambudgie [ Fri 13 Oct 2006, 09:46 ]
Post subject: 

Mr X wrote:
Problemet när man chippar en bil är att det inte går att köra på 95 okt bensin.
Blir lite dyrare att hela tiden köra på 98

Jag kör redan min bil på 98an för att dom som ja köpte den av sa att jag skulle det, undra dock varför?

Btw, tack alla för givande svar.

Author:  edvard [ Fri 13 Oct 2006, 09:53 ]
Post subject: 

Jag vet en bekant som har fått sitt motronic mappat i sverige och det funkar riktigt bra trots höga effektuttag. Om du vill kan jag höra vad han fick pröjsa för det?

//Edvard

Author:  Mr X [ Fri 13 Oct 2006, 09:55 ]
Post subject: 

Cambudgie wrote:
Mr X wrote:
Problemet när man chippar en bil är att det inte går att köra på 95 okt bensin.
Blir lite dyrare att hela tiden köra på 98

Jag kör redan min bil på 98an för att dom som ja köpte den av sa att jag skulle det, undra dock varför?

Btw, tack alla för givande svar.


Troligen för att den är chippad. Om du byter till 95 så börjar den spika.
AutoPower chippar BMW reportage
http://www.autopower.se/reportage/chip.asp

Author:  cossie [ Fri 13 Oct 2006, 10:18 ]
Post subject: 

min blir mycket slöare om ja kör den på 95. men att den skulle spika då har jag inte märkt.

men bmw vill att man ska köra dom på 98:an när dom är orginal också

Author:  Mr X [ Fri 13 Oct 2006, 11:12 ]
Post subject: 

Min Trans Am blev ej körbar när jag körde med 95 okt och chippad. Den spikade när jag tryckte gasen i botten.
Spikningen blir nog mindre på nyare bilar med effektivare databox eller helt uteblir med resultat att bilen blir slöare.

Alla bilar som är chippade ska köras på 98okt.

Author:  MickeM [ Fri 13 Oct 2006, 12:28 ]
Post subject: 

cossie wrote:
min blir mycket slöare om ja kör den på 95. men att den skulle spika då har jag inte märkt.

Den gör säkert som min Impreza... den märker att det spikar (innan du
märker det) och så ställer den om tändningen och sånt. Så man tappar
effekt osv...

Author:  cossie [ Fri 13 Oct 2006, 12:30 ]
Post subject: 

MickeM wrote:
cossie wrote:
min blir mycket slöare om ja kör den på 95. men att den skulle spika då har jag inte märkt.

Den gör säkert som min Impreza... den märker att det spikar (innan du
märker det) och så ställer den om tändningen och sånt. Så man tappar
effekt osv...


det är mycket möjligt att den gör det. märkbart slöare blir den iaf

Page 1 of 1 All times are UTC + 2 hours
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/