Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 10 Jul 2025, 19:33

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 24 Jun 2004, 08:19 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
En tankeställare...

<a href='http://www.kjelle.com/stories/frontal.html' target='_blank'>http://www.kjelle.com/stories/frontal.html</a>

/MickeM


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 26 Jun 2004, 15:11 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Jun 2004, 17:54
Posts: 299
Location: Mariehamn
Kör: Bayerische Motoren W
verkligen. efter min krock har jag alltid bälte ivf.

_________________
///M


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Jun 2004, 08:35 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Hade du inte bälte när du krockade?

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Jun 2004, 16:10 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Jun 2004, 17:54
Posts: 299
Location: Mariehamn
Kör: Bayerische Motoren W
jo d hade jag, tur var väl det.

_________________
///M


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Jun 2004, 07:57 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Det talas lite här och där om att "han överlevde bara för att han inte hade bälte" men nog fan tror jag att det är säkrare med bälte än utan ändå nog.. Det låter inte så lockande att flyga ut genom framrutan och bli mosad (samt strimlad) av en mötande bil...

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Jun 2004, 11:42 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Bältet kan också skada en hel del... Istället för att slå skallen i rutan kan man få inälvor mosade, inre blödningar mm... AirBag o bälte är nog en bra kombination...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Jun 2004, 13:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Och vad kan vi lära oss av detta? Jo, krocka inte! :o

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 29 Jun 2004, 16:12 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sat 19 Jun 2004, 17:54
Posts: 299
Location: Mariehamn
Kör: Bayerische Motoren W
lr så börjar alla och cykla istället!

:blink:

_________________
///M


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Jul 2004, 16:14 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Fri 02 Jul 2004, 16:01
Posts: 7
Location: Mariehamn
Undrar om man dör en mer långsam smärtsam död om man har bälte på sig i en frontalkrock 90 km/h. Överlever gör man knappast.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Jul 2004, 22:32 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Dom frågar ju efter en krock om man hade bältet på sig, då är det nog bäst om man hade det, så för samvetets skull så är det väl lika bra att ha det på!? :D

Förresten sitter man ju mycket bättre i sätet om man är fastspänd när man kommer med fyrhjulsställ och annat som man vill sitta fastspänd av... :rolleyes:

Om någon minns testet de visade på Trafikmagasinet där Tiff (tror jag det var) radiostyrde en Volvo och en BMW i en frontalkrock med hastigheterna 100km/h mot varandra (200km/h)... då ställer man sig frågan... bälte eller nä i 90... spela roll om man dör tvärt eller direkt!?

Jag har iaf alltid bälte på mig... Det kanske är billigare för staten och skatterna sänks?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jul 2004, 08:25 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
90km/h i all ära men sänker man hastigheten till 40 -50 km/h så kan bälte innebära skillnaden mellan liv och död. Det är inte bara i 90 man krockar... ;)

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Jul 2004, 18:03 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Fri 02 Jul 2004, 16:01
Posts: 7
Location: Mariehamn
Givetvis använder jag också bälte, fånigt att vara utan.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jul 2004, 07:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Trevligt att attityderna bland folk tycks ha förändrats till det bättre när det gäller bältesanvändning. :)

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Jul 2004, 23:53 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Tue 06 Jul 2004, 23:47
Posts: 2
Är nog lite slarvig med det tyvärr. Dock har jag hittils klarat av att få det på mig vid lite längre sträckor.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jul 2004, 07:58 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Är det inte (statistiskt) vid de kortare körsträckorna som de flesta olyckorna händer? Tycker att jag har hört något sådant nån gång...

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jul 2004, 22:27 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Tue 06 Jul 2004, 23:47
Posts: 2
Stämmer säkert bra.
En sak som "många" gör "fel" när man väl har fått på sig bältet är att man inte spänner det mot kroppen utan bara låter det ligga "slappt". För att bältet ska vara effektivt och göra så lite skada som möjligt vid tex en krock så ska det inte finnas nån luft imellan kroppen och bältet.

En annan sak man bör tänka på att saker som finns bakom dig kommer med en jäkla fart om det inte är fastspänt.
En person på ca 70 kg väger just över 3 TON(!) vid 50 km/h. En Mobil telefon väger några kilon (kommer inte ihåg hur mycket)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jul 2004, 00:46 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Stolens lutning lär ska ha skillnad med, dvs sittställningen... Antingen far man rakt fram och låter bältet ta upp kroppen eller om man kör i "liggande" ställning så trycks man under bältet och ner där pedalerna är. :blink:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group