Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 27 Apr 2024, 22:25

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: mfb strul..
PostPosted: Wed 14 Mar 2012, 18:59 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 30 Mar 2008, 13:53
Posts: 146
Kör: helst 2hjuligt
Somsagt eftersom mfb tydligen kör enligt " varför göra det lätt när man kan göra det svårt" och har lite frågor angående möjligtvis framtida motorbyten så undrar jag om någon vet var man kan få tag på papper som säger hur stora bromsar 320 samt 325 har eftersom dom inte klarar av eller orkar fixa fram dom själv. Någon som har erfarenhet av sånt motorbyte?för enligt dom krävs det upphängningen samt bromsar från 325 för att gå ha sådan motor men om man vill ha turbo på den behöver man inte ändra bromsar osv såläng laddet inte överskrider 0.2bar. Ber om ursäkt iförväg för att de vart dåligt uttrykt men hoppas någon kan svara endå:)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: mfb strul..
PostPosted: Wed 14 Mar 2012, 20:17 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Wed 13 Sep 2006, 16:01
Posts: 953
Location: Hos frugan
Dom SKA kunna ge dig papper på vad som behövs.Men nu är dom ju som dom är.Egentligen borde du ställa Bengt som är chef mot väggen.Om han inte klarar av att ge ut papper på vad dom vet så gör han tjänste fel.Då finns det en chef över han som styr o ställer. :D

_________________
http://www.petrolinahotrodders.ax


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: mfb strul..
PostPosted: Wed 14 Mar 2012, 22:24 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat 10 Mar 2007, 03:25
Posts: 170
Location: Hammarland
Sen när är det motorfordonsbyråns arbete att leta upp fordonsspecar? De godkänner bilar efter vad som står i lagen och den bör dom kunna hänvisa dig till, men det är inte deras skyldighet att ge den i handen på dig.

Däremot råkar det kanske vara så att det passerat några ombyggda bmw förbi där, och att dom möjligen har hum om vad som krävs för att få dom gödkända (och även hur de nyttjas efter dom lämnat lokalen) men hur gör andra som vill ändra en volvo, audi, lada eller vad man nu har för böjelse.. Det är inte MFB:s skyldighet att hålla ett arkiv som berättar alla sätt att bygga om alla bilmodeller, har man intresse av det så tar man reda på vad som krävs, lika för alla..

Ett allmänt tips när man pratar med besiktningen är annars att inte inleda med hur stor motor, hur stor turbo, hur mycket laddtryck m.m.det går att få godkänt i karossen, och inte heller säga "fick han så ska jag också få". Är man medveten om att större motor betyder bättre chassie och har den inställningen när man pratar med dom så är dom oftast resonliga inom lagens gränser.

Ett tips på hjulupphängningar och vad som ska bytas (har inte gjort motorbytet själv) är att jämföra din modells artikelnummer mot 325:ans artikelnummer (bärarmar, fjäderben, bromsar m.m.) Finns flera sidor på internet, bl.a. http://bmwfans.info/. Skriv ut listor och visa ansvarig på MFB, kanske duger med det?

/Aron


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: mfb strul..
PostPosted: Thu 15 Mar 2012, 14:42 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
Jag hade med mig en kopia på tekniska delen på bilen jag tog grejjorna från & sa, “allt är plockat härifrån“.
turbobygge ska du behöva bänk papper idag, på max 20 procent plus.

Men, dom jobbar ju för landskapet och gör hur tusan dom vill dom där, så man vet ju alldrig....

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: mfb strul..
PostPosted: Thu 15 Mar 2012, 19:02 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 30 Mar 2008, 13:53
Posts: 146
Kör: helst 2hjuligt
Nå, dom påstod att jag måst ha bromsar från 325 men hörde runt bland återförsäljare av reservdelar och de är tydligen är samma bromsar på 320 och 325. Rätta mig om jag har fel för även firmorna kan ju ha fel.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: mfb strul..
PostPosted: Thu 15 Mar 2012, 20:05 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 17 Dec 2007, 16:28
Posts: 331
Location: Mariehamn
Kör: Hoj & F150
skruffler wrote:
Nå, dom påstod att jag måst ha bromsar från 325 men hörde runt bland återförsäljare av reservdelar och de är tydligen är samma bromsar på 320 och 325. Rätta mig om jag har fel för även firmorna kan ju ha fel.

Det är samma bromsar, åtminstone på 318iS &320 och uppåt (förutom M3:an då), men dom litar ju inte på att du säger att det minsan är samma. Funka bra att säga att man bytt till 325 bromsar för mig iaf. dock far det ju mera procent.

_________________
//Stefan P

0405420967


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: mfb strul..
PostPosted: Thu 15 Mar 2012, 21:48 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Thu 15 Nov 2007, 22:11
Posts: 268
Location: black hole
man får inga procenter för bromsar mer :D

_________________
Ford 1936 Hot Rod pick-up "Hilpeä hylsy"

4-SALE


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group