Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Sat 28 Jun 2025, 21:57

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Sep 2005, 17:24 
Avancerad medlem

Man kan räkna med att hinna köra åtminstone 10-15 repor på en tävling som ordnas på hemmaplan så jag vet inte om 2,40e - 3,50e per repa är speciellt dyrt!!

Som sagt tidigare kostar det 500sek på tullinge och då får du köra 2-3kvalrepor + eliminering.

Ett annat exempel är Alastaro som kostar 150E om du anmäler dig 1 månad före annars 300E...

Om 37e är dyrt kan ju diskuteras. Det kan ju bero på något annat ;)

Angående "silicondäck" så tror jag inte det är så mycket att oroa sig för , det man vill undvika är typ urdubbade vinterdäck och gamla grovmönstrade däck.
Detta pga att dom förstör det gummilager som läggs ut inför och under tävlingen för att öka greppet.
Kommer man med schyssta sommardäck är det inga problem , vi sätter inga krav att man måste ha Slicks eller gatmönstrade slicks..

MVH Ronny

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Sep 2005, 17:50 
Motorportalare

Och jag som trodde att man bara skulle kunna köra en repa!

Jag trodde att om man förlorade sin första repa så var man ute, det finns chans att man kan få testa sig fram lite också i så fall. Jag har inte varit på streetrace på många år, därför kommer allt att vara ganska nytt för mig. Men det ska bli lärorikt och framför allt kul!

Och angående däcken så kanske man smyger fram längs smala gator tills den 24:de, har ju färskt gummi framme på sommardäcken sedan Alastaro... Inte mycket kvar, men några hundra meter ska dom väl funka ännu! ;) Ne, det blir nog MS-däcken iaf, lite sämre fäste, men jag tror att det (tyvärr) beror mer på hur filuren bakom ratten beter sig än på däck och bil.

Och angående startavgifter så tycker jag att det är synd om man inte har råd med avgiften och jag kan förstå vissa som studerar osv. Men om man ser frankt på det; våra bilar kostar en modig slant, och sen protesterar vi mot 40€? Det blåser man enbart på taxi och inträde till krogen EN krogkväll och då har du inte ens fått se en enda Vit Rysse ännu. Se sedan till allt arbete som arrangörerna lägger ner för att driva igenom detta utan att få ett öre i handen (möjligtvis en sprucken korv och en ljummen kaffe serverad i plastmugg) + att man i stort sätt betalar pengar till sig själv eftersom man är med i klubben så är saken ganska klar. ;)

Kanske jag ska komma och skjutsa er till krogen denna helg, så ni har pengar till racet? :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri 09 Sep 2005, 22:19 
Inventarie

Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-TantGron+9 Sep 2005, 17:50 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (TantGron @ 9 Sep 2005, 17:50 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Se sedan till allt arbete som arrangörerna lägger ner för att driva igenom detta utan att få ett öre i handen (möjligtvis en sprucken korv och en ljummen kaffe serverad i plastmugg)[/quote]
Fel fel... jag fick 6 korvar och en cola om jag minns rätt när dagen var slut och vi
plockat undan allt. Dom var jävlit goda iaf efter 12hs studsande runt den lördagen. :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 10 Sep 2005, 02:06 
Avancerad medlem

<!--QuoteBegin-T4 Power+9 Sep 2005, 16:22 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (T4 Power @ 9 Sep 2005, 16:22 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Civincen+8 Sep 2005, 21:48 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 8 Sep 2005, 21:48 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> är nog inte jag som e största hotet!  menar liksom en R hoh! de kan bli tufft at klå! eller alltså ja de går väl inte ens för mig att slå en sån! men man e ju med för goda sakens skull =) [/quote]
Jo men nu menade ja främst dig som snuvade mig på segern förra året <_< [/quote]
Ja som de e nu så e de ju inte svårt!!! min står utan låda och hjul för tillfället i verkstan! började byta låda men de bara fittades så jag for hem för ikväll fixar allt klart imorn ist ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 10 Sep 2005, 07:11 
Avancerad medlem

Kör: Hårt i kurvorna.
<!--QuoteBegin-Cambudgie+9 Sep 2005, 08:29 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 9 Sep 2005, 08:29 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Hördö, hur mycket kostar det?
Tycker vi som kör borde få betalt juhh.. det är ju vi som står för underhållningen.[/quote]
:rolleyes: Det är nog en mycket liten del av alla som utövar nån form av motorsport som får betalt för att hålla på med det, dvs. får lön. De allra flesta får stå för alla utgifter själva.

Du får väl skaffa en sponsor som betalar dina utgifter... :beer:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 10 Sep 2005, 11:28 
Besökare

<!--QuoteBegin-Cambudgie+9 Sep 2005, 14:42 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 9 Sep 2005, 14:42 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
Quote:
Tja, vad säger man... de som for till Alastaro fick betala för att hyra banan för
att köra. Det kostade 183€ per timme.

Dom valde själva att åka dit, dom visste priset och accepterade.
Det va inget publikt evenemang, går inte att jämföra.

Quote:
Åland är för litet för att leva endast på
publik. Du betalar för allt som kan vara roligt... hyra film, se på bio, köra gocart,
resa, hyra skojiga evenemang, allt... varför skulle någon betala DIG för att DU
ska ha roligt? Förstår inte din logik.

När jag va yngre spelade jag fotboll, det va roligt, men inte behövde jag betala för att få spela.

Quote:
Det är ju inte så att dom går runt och ber dig
komma och köra...så som fester hyr en DJ. Det är ju i det här fallet DU som skall
ha roligt. Och publiken betalar för att få se det. Gröna lund.... där betalar DU för
att ha roligt.... inte får du 500kr när du kommer in på stället.

Går inte att jämföra, en heeelt annan sak.

Quote:
RockOff hyr in
artister. Dom jobbar med sin musik och tar således betalt. Dom ställer upp och
kommer och spelar.. dom gör det inte för välgörenhet eller för att dom har roligt
(alla ggr). Dom gör det för pengarna... Eller hur? :)

Preciis, artister tar betalt för att underhålla, helt riktigt.
Men varför ska vi, som underhåller, betala?

Quote:
Och btw... det är inte 37€ per repa. Det är 20€ för hela dagen och du kör så
mycket du får och hinner. 17€ för ÅMK medlemsavgift = massa rabatter. Köper
du en grej på ett ställe som är värt lite mer så har du sparat in en eller flera
års medlemsavgifter...

Hur som helst är jag inte intresserad om det ska kosta så där mycket, har helt enkelt inte råd, men så är det :([/quote]
Alltså du vet vad det kostar och väljer förstås själv...

<ironi>
Är det så att du är så underhållande för andra än dig själv, så du kan kalla dig artist, klart att du då ska förhandla med tävlingsledningen om att få betalt för att visa upp dig. Lycka till!

Annars kanske mamma pröjsar dojorna om du vill gå tillbaka till fjollbollen... :rolleyes:
</ironi>

Alltså är det nån som kan berätta vad det kostar att få hit tidtagningen från Sverige så kanske vi kan sluttjafsa om priset och bara köra och jämföra tidkort istället? Ronny vet du vad dom tar för att komma hit?
Kört utan tidtagning för att hjulgranen pajat har vi testat så många gånger genom åren så det är nog inget alternativ...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 10 Sep 2005, 12:07 
Avancerad medlem

Nu vet jag ej exakt årets pris men mellan 10- 12000kr + boende. Mer som kostar är också banpreppareringsvätska som vi brukar lägga ut , kostar ca 7000kr för 400liter.

Det är som synes absolut ingen billig historia att fixa till ett race...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 10 Sep 2005, 12:18 
Besökare

<!--QuoteBegin-Ronny+10 Sep 2005, 12:07 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Ronny @ 10 Sep 2005, 12:07 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Nu vet jag ej exakt årets pris men mellan 10- 12000kr + boende. Mer som kostar är också banpreppareringsvätska som vi brukar lägga ut , kostar ca 7000kr för 400liter.

Det är som synes absolut ingen billig historia att fixa till ett race... [/quote]
Tack för det!

...det var liksom lite dit jag ville komma.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat 10 Sep 2005, 13:32 
Inventarie

Ifjol var det smått lustigt väder. Regnade ju över hela Åland, men inte i Gottby. :D
Det duggade lite på eftermiddagen en skvätt, men det var allt. Träffade flera
efteråt som tyckte att det var synd att det regnade, för dom hade jättegärna
kommit och kikat på racet... som dom inte trodde blev av. :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 11 Sep 2005, 01:04 
Inventarie

Varför arrangeras streetracet så sent för?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 11 Sep 2005, 09:15 
Avancerad medlem

Det är lite olika orsaker som spelar in på det.

1: Svårt att få tillstånd att stänga av allmänna vägar under turisthögsässongen pga trafiktätheten.

2: Det arrangeras så mycket tävlingar i både Sverige och Finland under Juni Juli Augusti. För att få hit någe bilar från Sverige och Finland krävs det nästan att det inte arrangeras någon tävling i närheten på respektive sida.. + att det är Tullinges tidtagning som används.

3: Svårt att få plats för gäng utifrån på färjorna samt problem med övernattningsplatser.

4: Svårt att få ihop folk som vill hjälpa till med arrangemanget under högsommaren när alla har så mycket att göra.

Ronny

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 11 Sep 2005, 10:23 
Inventarie

1. Ok... synd att evenemang som det finns intresse till inte tillåts få rum på Åland.
Typ Marieburn gick ju bort för att det inte finns någon som vill ställa upp med att
få sin parkering märkt med lite svarta streck... :(

Men streetrace tidigare i september som i fjol då? Då var det 4 september.

2. Vad kostar föresten en mobil komplett tidtagningsutrustning?

3. Dom som kör är väl turister :) Och bokar dom i tid så kan det gå...

4. Ja då är det kört om ingen vill ställa upp. Det är synd. Men så är det. Folk
ger upp när det mesta motarbetas på Åland nu förtiden :(

PS. kl. 05.00 i morse var det +3 grader varmt ute. Hurrburrr! .DS

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 11 Sep 2005, 11:56 
Avancerad medlem

Tidtagningen vi hyr från Tullinge är upptagen alla helger i September förutom 24e.

En tidanläggning kostar från 75000kr , då är det bara programvara och fotoceller.
Sen tillkommer all kringutrustning så jag tippar på att för 20000Euro har man kommit en bit på väg att få en mobil anläggning. Sen beror det förståss på vad man ska ha för "fordon" till anläggningen .Persåkers Speedshop har en stor buss som dom har allt monterat i tidtagning ,ljud , sekretariat , plats för folk som "kör" tidtagningen och speakern. Tullinges anl e inhyst i en ombyggd lastbil.

Tänk vad allt skulle vara lätt om man hade en bana med en fast tidanläggning, bara att plugga i fotocellerna och granen , sen bara starta upp datorn när man kommer dit på morgonen.
Och att slippa alla omskyltningar , avspärrningar , trafiktillstånd, korvmojjar som ska släpas , el som ska fixas , däckshögar som skall köras osv osv osv!!!!! listan kan göras hur lång som helst....

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun 11 Sep 2005, 16:34 
Inventarie

<!--QuoteBegin-Ronny+11 Sep 2005, 11:56 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Ronny @ 11 Sep 2005, 11:56 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Tänk vad allt skulle vara lätt om man hade en bana med en fast tidanläggning, bara att plugga i fotocellerna och granen , sen bara starta upp datorn när man kommer dit på morgonen.
Och att slippa alla omskyltningar , avspärrningar , trafiktillstånd, korvmojjar som ska släpas , el som ska fixas , däckshögar som skall köras osv osv osv!!!!! listan kan göras hur lång som helst.... [/quote]
S A N T ! ! ! :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 08:00 
Inventarie

Polisen racar med tjänstebil

När får vi se den Ålänska polisen raca med tjänstebil/mc.
Kanske det blir den 24.9
Jag tog några bilder när dom körde på Lunda. Micke har bilderna.

Poliser har vid flera tillfällen kört i kapp med sina tjänstefordon under dragracingträningen på Lundafältet några kilometer utanför Gimo.
Olämpligt - menar chefen för trafikpolisen i Uppsala.
Chefen för trafikpolisen i länet Åke Lövh känner inte till att det körts på banan överhuvudtaget i samband med besöken.
Men från och med nu kommer poliserna inte köra på banan. :rolleyes:

<a href='http://www.sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=690367' target='_blank'>http://www.sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=690367</a>

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 08:30 
Inventarie

<!--QuoteBegin-Mr X+14 Sep 2005, 08:00 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 14 Sep 2005, 08:00 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Jag tog några bilder när dom körde på Lunda. Micke har bilderna.
[/quote]
Jäklars.. har ju glömt. Fixar in dem i galleriet ikväll (som jag borde göra med en massa andra bilder med)...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 08:48 
Inventarie

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>INBJUDAN!!!</span>

Läs, skriv ut, sprid! :)

>>> <a href='http://www.savv3.com/acc/pics/streetracing_inbjudan.pdf' target='_blank'>STREETRACE-INBJUDAN</a> <<<

/MickeM

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 09:30 
Inventarie

<!--QuoteBegin-MickeM+14 Sep 2005, 08:48 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 14 Sep 2005, 08:48 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>INBJUDAN!!!</span>

>>> <a href='http://www.savv3.com/acc/pics/streetracing_inbjudan.pdf' target='_blank'>STREETRACE-INBJUDAN</a> <<<

/MickeM[/quote]
ÅMK har en egen sida <a href='http://home.aland.net/m04250/amk/index.htm' target='_blank'>http://home.aland.net/m04250/amk/index.htm</a>
Nu när man ordnar årets street race så tänkte jag gå och titta på sidan och läsa
lite info och vad möter jag på sidan om street race ?

jo......Kommer kanske nåt framöver...... och under aktuellt? Kommer något senare lite dåligt fäste i starten. Väntar på uppdatering.............

Men på motorportalen där har vi info :D

Sprid nu ordet på alla forum och lite reklam om vår portal :clap:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 12:29 
Inventarie

<!--QuoteBegin-Mr X+14 Sep 2005, 09:30 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 14 Sep 2005, 09:30 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-MickeM+14 Sep 2005, 08:48 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 14 Sep 2005, 08:48 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><span style='font-size:14pt;line-height:100%'>INBJUDAN!!!</span>

/MickeM[/quote]
ÅMK har en egen sida <a href='http://home.aland.net/m04250/amk/index.htm' target='_blank'>http://home.aland.net/m04250/amk/index.htm</a>
Nu när man ordnar årets street race så tänkte jag gå och titta på sidan och läsa
lite info och vad möter jag på sidan om street race ?

jo......Kommer kanske nåt framöver...... och under aktuellt? Kommer något senare lite dåligt fäste i starten. Väntar på uppdatering.............

Men på motorportalen där har vi info :D

Sprid nu ordet på alla forum och lite reklam om vår portal :clap:[/quote]
Även <a href='http://www.alandsmotorklubb.com' target='_blank'>www.alandsmotorklubb.com </a>...

Där sade du nåt, indirekt... jag hittade en länk på ÅMK som hette resultat.
En sådan borde man även ha på Motorportalen (när ACC slagits ihop)...
Dvs ålands bästa 201, 402 och en massa annat.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 21:07 
Inventarie

<!--QuoteBegin-MickeM+14 Sep 2005, 08:30 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 14 Sep 2005, 08:30 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Mr X+14 Sep 2005, 08:00 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Mr X @ 14 Sep 2005, 08:00 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Jag tog några bilder när dom körde på Lunda. Micke har bilderna.
[/quote]
Jäklars.. har ju glömt. Fixar in dem i galleriet ikväll (som jag borde göra med en massa andra bilder med)... [/quote]
Vilket datum är bilderna tagna egentligen? Blev inte klok på bildfilernas datum...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 89 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 2 hours