<!--QuoteBegin-Fronttech+17 Apr 2005, 15:42 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>
QUOTE (Fronttech @ 17 Apr 2005, 15:42 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-MickeM+16 Apr 2005, 16:20 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>
QUOTE (MickeM @ 16 Apr 2005, 16:20 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Ni vet väl om att mätaren original i era bilar kan visa upp till 10% fel åt
det långsamma hållet... dvs... står det 240km/h på mätaren kanske det
bara går 216km/h. Sen kanske ni har minskat rullomkretsen på däcken
till era dyrt införskaffade läckra blingblings... så bilen kanske bara gick
208 i slutänden...

[/quote]
dedär me org. mätare som visar fel stämmer! men d brukar ofta stå i vilken skala den visar rätt me en väldigt liten text på mätartavlan... men de där me däcken... där har du no fel... du e å vimsar på när man hade moppe nu du... eftersom mätarn sitter på lådan eller mellanaxeln inkls bakaxeln och svänghjule så kan du int få någon annan utväxling genom att byta däck! den kommer allti visa "rätt"... de enda du märker på e att bilen orkar mer eller mindre....
(dehär samtalet har ja haft me min far många gånger och han är utbildat "bilingengör" och mors nya gobbes far ha vari teknikingengör på volvo i sverige eller hur fan man stavar de) [/quote]
Alltså, jag undrar lite vem denna person är?
Varje gång jag ska läsa dina inlägg måste jag dyka ner i en låda för att gräva fram mitt fjortis-lexikon för att försöka tolka det du skriver! Herregud ändå!
Sen att babbla om att "mors nya gobbes far ha vari teknikingengör på volvo" imponerar inte ett dugg, speciellt då han inte verkar veta ett dugg vad han pratar om. Eller är det så att du inte hängde med honom? Eller kanske han inte ens finns?
Vem vet...
Hursomhelst.
Hastighetsmätaren visar vad den är kalibrerad att visa. Dvs. hastigheten med originalhjul. Sätter du mindre hjul, så är hastigheten lägre trots att utgående axel snurrar med samma hastighet som med orig. hjul. Sätter du större hjul så är hastigheten högre. Ur det fås:
Mindre hjul än orig: Verklig hastighet är mindre än vad mätaren visar.
Större hjul: Verklig hastighet är högre än vad mätaren visar.
Dock visar ju mätare fel redan från början, mer och mer ju fortare det går, så att säga att hastigheten är högre/lägre än vad mätaren visare är fel från min sida.
Dock, om du sätter betydligt större hjul än original så kan ju hastigheten vara högre än vad mätaren visare, då du kör relativt långsamt (eller har en mätare som stämmer original)
Nu vet jag inte riktigt hur luddigt allt det här har blivit då jag ligger hemma med hög feber...
Åter till topic:
Fortaste med bil: 245 mätarhastighet. 235 mätarhastighet var 217.2 enl. GPS.
Fortaste med MC: 260 mätarhastighet.