Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 16 Jun 2025, 23:50

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 15 Apr 2005, 21:18 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Tue 08 Mar 2005, 21:38
Posts: 192
Kör: Hårt i kurvorna.
Själv kört ca 240 och suttit på i 290-300...naturligtvis inte i detta land B) .

Men alla kan väl köra hårt när vägen är rak... ;)

_________________
Z3TOR - Love it or leave it


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Apr 2005, 00:50 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16660
Location: Solkusten
Kört: :D

I Måndags var mätaren till 300km på Åland.
OBS lagliga km

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Apr 2005, 00:56 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Wed 07 Jul 2004, 22:42
Posts: 152
Location: Stockholm
Kör: BMW 728iA
Har väl varit uppe i 160 nån gång, men inte mer.

Vågar inte köra snabbare, nåt behov finns inte heller. Ingen idé att ställa till med en olycka och hamna i trubbel.

_________________
Druzhba narodau - sila narodau,
K shchastsiu pratsounykh sonechny shliakh


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Apr 2005, 11:18 
Offline
Medlem
User avatar

Joined: Wed 16 Jun 2004, 15:57
Posts: 99
Jag tycker inte det imponerar alls att köra hårt på Åländska vägarna. Har ni kört på bana däremot så är det en annan femma.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Apr 2005, 15:22 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
<!--QuoteBegin-Bosse_Bildoktorn+15 Apr 2005, 19:08 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Bosse_Bildoktorn @ 15 Apr 2005, 19:08 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Cambudgie+14 Apr 2005, 16:30 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 14 Apr 2005, 16:30 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->Tänkte höra lite på skoj vilka hastigheter folk kört/åkt i när de gäller bilar.
Ingen "penismätartävling", bara kul o höra...
[/quote]
HA 220??? Själv låg jag konstant på varvstoppet i 5an på min gamla bil, varken hastighetsmätaren eller varvräknaren räckte till... som gick till 240KM/h respektive 7000R.P.M , skärpning! Har du fått mossa i förgasaren????[/quote]
hehe, man skulle kunna tro det va :P Nopp, den har ingen förgasare.
Har bara haft bilen 3 veckor, har inte toppat den, ska KANSKE göra de i sommar på motorvägen i sve om jag har tid.
Min mätare går till 280 och den andra 9000rpm tror ja de va...

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Apr 2005, 15:46 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri 10 Sep 2004, 18:54
Posts: 146
Location: SUND
<!--QuoteBegin-Civincen+15 Apr 2005, 14:29 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 15 Apr 2005, 14:29 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> 220+ med civicen på åland vet int va den går efter 220 eftersom mätaren står i botten då å inte rör sig längre men varvräknaren försvinner längre ner å man märker de går fortare B) slå de ni med en annan 1,6 ;) [/quote]
180+ mätarn tar slut där kör ja me cherryn på 4:an i 4500varv varvar upp till 6 sen i 5:an... har varva 5500 i 5:an me... så int vet ja va d gick... men d va no 100% 200+

Slå de ni me en 1.5!!! HAHAHAHAHAHA... (syftar int på någon) ;) hehe...

_________________
Tommy


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Apr 2005, 16:20 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Ni vet väl om att mätaren original i era bilar kan visa upp till 10% fel åt
det långsamma hållet... dvs... står det 240km/h på mätaren kanske det
bara går 216km/h. Sen kanske ni har minskat rullomkretsen på däcken
till era dyrt införskaffade läckra blingblings... så bilen kanske bara gick
208 i slutänden... :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Apr 2005, 12:00 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Glädjedödare... Trodde dessutom att man brukade öka rullomkretsen när man köper nya häftiga däck och fälgar.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Apr 2005, 12:50 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sat 15 May 2004, 21:52
Posts: 486
<!--QuoteBegin-Fronttech+16 Apr 2005, 15:46 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Fronttech @ 16 Apr 2005, 15:46 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Civincen+15 Apr 2005, 14:29 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 15 Apr 2005, 14:29 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> 220+ med civicen på åland vet int va den går efter 220 eftersom mätaren står i botten då å inte rör sig längre men varvräknaren försvinner längre ner å man märker de går fortare  B) slå de ni med en annan 1,6  ;) [/quote]
180+ mätarn tar slut där kör ja me cherryn på 4:an i 4500varv varvar upp till 6 sen i 5:an... har varva 5500 i 5:an me... så int vet ja va d gick... men d va no 100% 200+

Slå de ni me en 1.5!!! HAHAHAHAHAHA... (syftar int på någon) ;) hehe... [/quote]
hmm.. host... 1,5.. right.. 200km/h i 4an med 1000varv kvar på motorn med en 1,3l :P ..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Apr 2005, 15:42 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri 10 Sep 2004, 18:54
Posts: 146
Location: SUND
<!--QuoteBegin-MickeM+16 Apr 2005, 16:20 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (MickeM @ 16 Apr 2005, 16:20 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Ni vet väl om att mätaren original i era bilar kan visa upp till 10% fel åt
det långsamma hållet... dvs... står det 240km/h på mätaren kanske det
bara går 216km/h. Sen kanske ni har minskat rullomkretsen på däcken
till era dyrt införskaffade läckra blingblings... så bilen kanske bara gick
208 i slutänden... :P [/quote]
dedär me org. mätare som visar fel stämmer! men d brukar ofta stå i vilken skala den visar rätt me en väldigt liten text på mätartavlan... men de där me däcken... där har du no fel... du e å vimsar på när man hade moppe nu du... eftersom mätarn sitter på lådan eller mellanaxeln inkls bakaxeln och svänghjule så kan du int få någon annan utväxling genom att byta däck! den kommer allti visa "rätt"... de enda du märker på e att bilen orkar mer eller mindre....

(dehär samtalet har ja haft me min far många gånger och han är utbildat "bilingengör" och mors nya gobbes far ha vari teknikingengör på volvo i sverige eller hur fan man stavar de)

_________________
Tommy


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Apr 2005, 15:48 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri 10 Sep 2004, 18:54
Posts: 146
Location: SUND
<!--QuoteBegin-savv3+17 Apr 2005, 12:50 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (savv3 @ 17 Apr 2005, 12:50 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
hmm.. host... 1,5.. right.. 200km/h i 4an med 1000varv kvar på motorn med en 1,3l :P .. [/quote]
1.6:ans låda me 1.5 inte 1.3 jo föresten de står ju på trunken att de e 1.3 så då måste d vell va de då? :blink:

:D

men vill fortfarande kolla 0-100 och 202m....

och dedär me att d borde va 200+ har ja ddiskuterat me björn i sverige om (HOT WOK) och ja blev lika förvånad när ja skrev åt ahn va d e för grejer i maskin och han skrev att d borde va 200+ på svänghjule isfl. int någe som e skrivet på papper utan dehär har han som har världens nästsnabbaste cherry räknat ut! :P

och som ja sa den går till 180 så int kan ja veta till 100% men ja vill gärna mäta ut de... men eftersom mätarn står o slår i botten i 4:An och de fortsätter varva så vet ja int.... skaffa riktiga däck och sen ska ja prova me rikti mätare...

_________________
Tommy


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Apr 2005, 16:25 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
<!--QuoteBegin-Fronttech+17 Apr 2005, 15:42 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Fronttech @ 17 Apr 2005, 15:42 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
eftersom mätarn sitter på lådan eller mellanaxeln inkls bakaxeln och svänghjule så kan du int få någon annan utväxling genom att byta däck! den kommer allti visa "rätt"... de enda du märker på e att bilen orkar mer eller mindre....[/quote]
Här måste ja hålla med micke, eller det som micke säger är korrekt.
Som du själv säger, mätaren sitter på lådan så kommer mätaren visa samma helatiden oberoende däck om dom snurrar i samma hastighet, men med större däck så kommer du längre per varv som däcket snurrat, och därmed ökar hastigheten. Men som du oxå säger "de enda du märker på e att bilen orkar mer eller mindre" det stämmer däremot. Ungefär som krassning på en moped.

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Apr 2005, 07:39 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri 10 Sep 2004, 18:54
Posts: 146
Location: SUND
<!--QuoteBegin-Cambudgie+17 Apr 2005, 16:25 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 17 Apr 2005, 16:25 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Fronttech+17 Apr 2005, 15:42 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Fronttech @ 17 Apr 2005, 15:42 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
eftersom mätarn sitter på lådan eller mellanaxeln inkls bakaxeln och svänghjule så kan du int få någon annan utväxling genom att byta däck! den kommer allti visa "rätt"... de enda du märker på e att bilen orkar mer eller mindre....[/quote]
Här måste ja hålla med micke, eller det som micke säger är korrekt.
Som du själv säger, mätaren sitter på lådan så kommer mätaren visa samma helatiden oberoende däck om dom snurrar i samma hastighet, men med större däck så kommer du längre per varv som däcket snurrat, och därmed ökar hastigheten. Men som du oxå säger "de enda du märker på e att bilen orkar mer eller mindre" det stämmer däremot. Ungefär som krassning på en moped. [/quote]
ja, men d e ju exakt va ja sa... men micke säger att de syns på hastighetsmätarn och de gör de däremot inte... men d syns på radarkontrollen! ;)

_________________
Tommy


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Apr 2005, 10:41 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31703
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
<!--QuoteBegin-Fronttech+18 Apr 2005, 07:39 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Fronttech @ 18 Apr 2005, 07:39 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Cambudgie+17 Apr 2005, 16:25 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Cambudgie @ 17 Apr 2005, 16:25 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Fronttech+17 Apr 2005, 15:42 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Fronttech @ 17 Apr 2005, 15:42 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
eftersom mätarn sitter på lådan eller mellanaxeln inkls bakaxeln och svänghjule så kan du int få någon annan utväxling genom att byta däck! den kommer allti visa "rätt"... de enda du märker på e att bilen orkar mer eller mindre....[/quote]
Här måste ja hålla med micke, eller det som micke säger är korrekt.
Som du själv säger, mätaren sitter på lådan så kommer mätaren visa samma helatiden oberoende däck om dom snurrar i samma hastighet, men med större däck så kommer du längre per varv som däcket snurrat, och därmed ökar hastigheten. Men som du oxå säger "de enda du märker på e att bilen orkar mer eller mindre" det stämmer däremot. Ungefär som krassning på en moped. [/quote]
ja, men d e ju exakt va ja sa... men micke säger att de syns på hastighetsmätarn och de gör de däremot inte... men d syns på radarkontrollen! ;)[/quote]
Ja det syns på hastighetsmätaren... den visar fel hastighet om du ändrar t.ex.
rullomkretsen. Det begriper t.o.m. jag fast jag inte är utbildad bilmeckarfixare. :)

Vem bryr sig om förhållandet växellåda-mätare när det är förhållandet mätare-
väghastighet som är det intressanta (som skall vara 1:1)!?!? (ret. fråga)

Det är just därför jag lite ifrågasatte detta med hastighets-mandomsprovet
som verkar handla om hur fort mätaren visat...

Nu ork jag inte fjanta mer om dessa petitesser... jag tror alla vet hur det funkar.

Åter till ämnet hur fel det nu än visar... :)
Med Blazern åkte jag fast för 106km/h på-90 väg när mätaren visade 90... humm.
Och så körde jag 127-nånting på streetracet. Dom är uppmätta exakt. Men visst
har man kört fortare (dum är ju jag med :huh: )


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Apr 2005, 18:11 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Sun 17 Apr 2005, 22:21
Posts: 23
Varvstopp i 4an 200 sen har jag inte pressat max ur 5an
Lär nog bli att testa isommar någongång


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Apr 2005, 21:49 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 13:35
Posts: 162
<!--QuoteBegin-mi16+18 Apr 2005, 18:11 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (mi16 @ 18 Apr 2005, 18:11 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> Varvstopp i 4an 200 sen har jag inte pressat max ur 5an
Lär nog bli att testa isommar någongång [/quote]
vi måst få delar till den så vi får ihop den igen sen jävlar ska de testas! du måst köra på stippen med den! den e ju giftig som fan! e rädd för å börja hugga me civicen emot dig :unsure:

_________________
yeye


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2005, 16:57 
Offline
Ny
User avatar

Joined: Fri 15 Apr 2005, 19:00
Posts: 5
<!--QuoteBegin-savv3+17 Apr 2005, 12:50 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (savv3 @ 17 Apr 2005, 12:50 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Fronttech+16 Apr 2005, 15:46 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Fronttech @ 16 Apr 2005, 15:46 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Civincen+15 Apr 2005, 14:29 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Civincen @ 15 Apr 2005, 14:29 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> 220+ med civicen på åland vet int va den går efter 220 eftersom mätaren står i botten då å inte rör sig längre men varvräknaren försvinner längre ner å man märker de går fortare  B) slå de ni med en annan 1,6  ;) [/quote]
180+ mätarn tar slut där kör ja me cherryn på 4:an i 4500varv varvar upp till 6 sen i 5:an... har varva 5500 i 5:an me... så int vet ja va d gick... men d va no 100% 200+

Slå de ni me en 1.5!!! HAHAHAHAHAHA... (syftar int på någon) ;) hehe... [/quote]
hmm.. host... 1,5.. right.. 200km/h i 4an med 1000varv kvar på motorn med en 1,3l :P .. [/quote]
Men på en wankelmotor så har du ju tändning flera gånger..., o d e väl två om jag ej minns rätt, så då har du ju ändå motsvarande 2.6 liters volym???
Eller e jag helt ute o cyklar?
E ju samma sak om du har turbo o laddar 1bar ur en 2liters motor, så har du motsvarande 4 liters fyllnadseffekt! Men d e ju ändå 2liter från början, så om man vill så kan man ju bjäbba o vända på detta hur länge som helst=)
Skrattar bäst som skrattar sist! HAHA


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2005, 17:03 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Wed 02 Mar 2005, 22:05
Posts: 1629
Location: Mariehamn
Kör: Bil
...och vad kör du då bosse?

_________________
///M3-Power

Åk före du så väntar jag på dig där.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2005, 17:19 
Offline
Rutinerad medlem

Joined: Sat 15 May 2004, 21:52
Posts: 486
<!--QuoteBegin-Bosse_Bildoktorn+19 Apr 2005, 16:57 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Bosse_Bildoktorn @ 19 Apr 2005, 16:57 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
Men på en wankelmotor så har du ju tändning flera gånger..., o d e väl två om jag ej minns rätt, så då har du ju ändå motsvarande 2.6 liters volym???
Eller e jag helt ute o cyklar?
E ju samma sak om du har turbo o laddar 1bar ur en 2liters motor, så har du motsvarande 4 liters fyllnadseffekt! Men d e ju ändå 2liter från början, så om man vill så kan man ju bjäbba o vända på detta hur länge som helst=)
Skrattar bäst som skrattar sist! HAHA [/quote]
So.. fortfarande bara 1308 cc :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 Apr 2005, 18:42 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri 10 Sep 2004, 18:54
Posts: 146
Location: SUND
jaha vi prata om din mazda!! :P trodde du mena att bara för att d sto §1.3 på min bil sku d va de! heh... så d kan bli ibland! ;)

_________________
Tommy


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group