<!--QuoteBegin-Fronttech+18 Apr 2005, 07:39 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>
QUOTE (Fronttech @ 18 Apr 2005, 07:39 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-Cambudgie+17 Apr 2005, 16:25 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>
QUOTE (Cambudgie @ 17 Apr 2005, 16:25 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin--> <!--QuoteBegin-Fronttech+17 Apr 2005, 15:42 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>
QUOTE (Fronttech @ 17 Apr 2005, 15:42 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'><!--QuoteEBegin-->
eftersom mätarn sitter på lådan eller mellanaxeln inkls bakaxeln och svänghjule så kan du int få någon annan utväxling genom att byta däck! den kommer allti visa "rätt"... de enda du märker på e att bilen orkar mer eller mindre....[/quote]
Här måste ja hålla med micke, eller det som micke säger är korrekt.
Som du själv säger, mätaren sitter på lådan så kommer mätaren visa samma helatiden oberoende däck om dom snurrar i samma hastighet, men med större däck så kommer du längre per varv som däcket snurrat, och därmed ökar hastigheten. Men som du oxå säger "de enda du märker på e att bilen orkar mer eller mindre" det stämmer däremot. Ungefär som krassning på en moped. [/quote]
ja, men d e ju exakt va ja sa... men micke säger att de syns på hastighetsmätarn och de gör de däremot inte... men d syns på radarkontrollen!

[/quote]
Ja det syns på hastighetsmätaren... den visar fel hastighet om du ändrar t.ex.
rullomkretsen. Det begriper t.o.m. jag fast jag inte är utbildad bilmeckarfixare.

Vem bryr sig om förhållandet växellåda-mätare när det är förhållandet mätare-
väghastighet som är det intressanta (som skall vara 1:1)!?!? (ret. fråga)
Det är just därför jag lite ifrågasatte detta med hastighets-mandomsprovet
som verkar handla om hur fort mätaren visat...
Nu ork jag inte fjanta mer om dessa petitesser... jag tror alla vet hur det funkar.
Åter till ämnet hur fel det nu än visar... 
Med Blazern åkte jag fast för 106km/h på-90 väg när mätaren visade 90... humm.
Och så körde jag 127-nånting på streetracet. Dom är uppmätta exakt. Men visst
har man kört fortare (dum är ju jag med :huh: )