Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Thu 04 Sep 2025, 10:31

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Överladd eller sugmotor?
Överladd 65%  65%  [ 35 ]
Sugmotor 35%  35%  [ 19 ]
Total votes : 54
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 Oct 2007, 09:24 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Klart man pratar för sin egen sak, men det jag sysslar med och med min budget så är N/A bäst. Inte det billigaste allternativet att trimma en sugis, men i längden behåller bilen driftsäker (peppar, peppar), och kan fara på alla de banevenemang jag känner för.

Det jag skulle vilja inflika är att om man jämför hk mot hk mellan sugis och turbo, så tror jag nog flera skulle välja sugis också eller?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 Oct 2007, 12:43 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Skulle jag i dagens läge välja mellan sugis och turbo som bruksbil skulle jag utan tvekan ta med turbo. Lägre bränsleförbrukning, mera effekt, och hög driftssäkerhet.

Däremot till bus och lekbil skulle jag vara mera fundersam. Då skulle jag vilja ha en så enkel bil som möjligt, med så få finesser som möjligt som kan krångla. Därav mitt val av sugmotorer.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Oct 2007, 13:18 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 28 Jul 2004, 14:03
Posts: 378
Smaken är som baken men jag tycker mest om högvarviga sugmotorer. Därmed inte sagt att turbo-motorer saknar charm. En ettrig bmw-sexa med turbo kan va hur kul som helst. Iaf de gånger jag åkt :) Men ska jag ha något själv som ska användas till mer inspirerande körning så blir det nog en sugmotor. Som vardagsbil kunde jag mycket väl tänka mig turbo av ovan nämnda orsaker.

//Edvard

_________________
Flickr: http://www.flickr.com/photos/edvardwendelin/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Oct 2007, 15:22 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31852
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
edvard wrote:
Smaken är som baken men jag tycker mest om högvarviga sugmotorer. Därmed inte sagt att turbo-motorer saknar charm. En ettrig bmw-sexa med turbo kan va hur kul som helst. Iaf de gånger jag åkt :) Men ska jag ha något själv som ska användas till mer inspirerande körning så blir det nog en sugmotor. Som vardagsbil kunde jag mycket väl tänka mig turbo av ovan nämnda orsaker.

//Edvard

Honda S2000 eller RX-7 Turbo-Wankel alltså för din del, och inte BMW ;-)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Oct 2007, 15:53 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 06 Mar 2006, 18:17
Posts: 206
Location: Finström
MickeM wrote:
edvard wrote:
Smaken är som baken men jag tycker mest om högvarviga sugmotorer. Därmed inte sagt att turbo-motorer saknar charm. En ettrig bmw-sexa med turbo kan va hur kul som helst. Iaf de gånger jag åkt :) Men ska jag ha något själv som ska användas till mer inspirerande körning så blir det nog en sugmotor. Som vardagsbil kunde jag mycket väl tänka mig turbo av ovan nämnda orsaker.

//Edvard

Honda S2000 eller RX-7 Turbo-Wankel alltså för din del, och inte BMW ;-)



:D :D :D

_________________
Acura RSX

Magnus Lindqvist

JDM Kongolaiset.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 12:45 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Thu 26 Jan 2006, 22:04
Posts: 144
Location: mariehamn
kluven.. en ford bda/bdg motor med dubbla weber 45mm dubbel portar och en fin kam är j*vligt porrigt , men till lika är en rak 4/5/6 cylindrig motor med turbo och ett väl mappat sprut. hmm oavgjort.

_________________
"9400rpm"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 13:42 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
MickeM wrote:
edvard wrote:
Smaken är som baken men jag tycker mest om högvarviga sugmotorer. Därmed inte sagt att turbo-motorer saknar charm. En ettrig bmw-sexa med turbo kan va hur kul som helst. Iaf de gånger jag åkt :) Men ska jag ha något själv som ska användas till mer inspirerande körning så blir det nog en sugmotor. Som vardagsbil kunde jag mycket väl tänka mig turbo av ovan nämnda orsaker.

//Edvard

Honda S2000 eller RX-7 Turbo-Wankel alltså för din del, och inte BMW ;-)


Förklara dig? De högvarviga BMW motorer Edvard tänker på är betydligt värre än S2000 motorn. Fast de är ju inte fabriksmotorer...

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 17:16 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Thu 17 May 2007, 12:11
Posts: 851
Location: Förorten
Kör: mini
Sugmotorer låter underbart, men drycker bedydligt mera än en turbo bil :P

och en till fin sak med volvo byta topp och köra så håller den :lol:

_________________
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 Feb 2008, 17:34 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Mon 24 Sep 2007, 14:01
Posts: 272
Location: Säkert e ja välkommen någonstans
Turbo... Har inen erfarenhet eller så... Int har jag någon vettig anledning heller, men så tycker jag...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 06 Feb 2008, 16:55 
Offline
Besökare
User avatar

Joined: Wed 30 Jan 2008, 00:41
Posts: 44
Location: Åland
Kör: Honda Civic
får väl säga sugmotor när man kör en själv :D kul att varva lite :P
Men ska man ha ut mycke effekt e d no turbo som gäller


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 06 Feb 2008, 23:49 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Fri 12 Nov 2004, 15:27
Posts: 16694
Location: Solkusten
In the beginning there was nothing
Så kom sugmotorn och efter det turbo.
Jag kör båda men mitt svar är nog att ...
...There's no substitute for cubic inches

_________________
Rc Åland på facebook - https://www.facebook.com/alandRC/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 00:19 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Sun 24 Oct 2004, 12:36
Posts: 320
men finns ændå inte många bilar som slår en 850 med 500+ hæstar. den som inte tror på det kan bara prova att køra ikapp med en på motorvægen

_________________
Det finns många som sæger att de har fina bilar, men det finns endast en riktig bil och det ær en volvo med beteckningen R


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 08:15 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Thu 11 Jan 2007, 09:21
Posts: 2718
Location: Emkarby
Kör: Helst Kawasaki
TBV Thomas wrote:
men finns ændå inte många bilar som slår en 850 med 500+ hæstar. den som inte tror på det kan bara prova att køra ikapp med en på motorvægen

jo thomas, vi vet att volvo 850 går bra med överladd.

_________________
David Boman
Crossektionen, 040 76 75 808


Kawasaki KXF 250


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 08 Feb 2008, 17:07 
Offline
Medlem

Joined: Fri 16 Nov 2007, 16:09
Posts: 81
TBV Thomas wrote:
men finns ændå inte många bilar som slår en 850 med 500+ hæstar. den som inte tror på det kan bara prova att køra ikapp med en på motorvægen


de beror väll helt på vilka bilar man jämför med, nog tror ja dom flesta andra bilarna med 500+ hänger med ganska bra, jag tror inte den blir extra snabb för att det är en volvo 850.. :roll:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group