Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Fri 11 Jul 2025, 13:28

All times are UTC + 2 hours




Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Jan 2007, 21:08 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Buumi: Tror inte det finns på deras hemsida.

Tantgrön:
Jag är för lat för att skriva så jag saxar från zatzy: ;)

"En sugmotor kan också få hjälp av. s.k. extraktorprincipen där ljudvågorna hjälper tömning av cylindrar. Detta hjälper dock oftast vid vissa varvtal (beroende på längden på grenrören), och kan ge lite skumma vridkurvor. Effekten märks tyvärr mest på tvåtaktsmotorer som inte har några ventiler utan är beroende av "tvångsevakuering" av gaser..."

och (saxat från Sölve):

"Det är nämligen så att ALLA vanliga bilmotorer skall ha ett visst motstånd i
avgassystemet !.Det är endast specialbyggda motorer som kan köras med minimalt
avgasmotstånd.
Såväl 2-takts som 4-taktsmotorer har behov av visst motstånd för att inte "färska"
insugningsgaser skall spolas rakt igenom förbränningsrummen och ut i avgassystemet.
Är motståndet för högt evakueras inte den förbrända massan och därmed kan inte så
mycket ny bränsleblandning få plats - med effektförlust som följd.
Är motståndet i stället för lågt får man motsatt verkan - den färska blandningen följer
med de redan förbrända och åker rakt ut i avgasröret och då blir effekten också sämre.
Oförbrända ämnen smutsar dessutom ner, det är med andra ord som vanligt - en kompromiss."

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Jan 2007, 22:07 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Men om det då är så att det minskade motståndet man får (med för grova grenrör och avgassystem) för med sig den ej fullt förbrända bränsle-luftblandningen ut, då måste ju redan ventilerna ha öppnat viket gör att någon fortsatt förbränning knappast finns eller överhuvudtaget gör någon nytta?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 30 Jan 2007, 18:19 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
På många bilar så öppnar insugsventilen när avgasventilen fortfarande är öppen (överlappande kamtider) för att det ska ej ska bli ett dödläge och för att få in så mycket fräsh blandning som möjligt.

Läs mer på
http://www.stahlmotor.se/kamaxlar.htm

http://www.stahlmotor.se/kamspec.htm

Det står mycket vettigt och bra info på den sidan.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Feb 2007, 18:22 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Tue 29 Mar 2005, 15:07
Posts: 974
Ok ok, Fabben, låter inte alls omöjligt.
Nu är jag ute på ganska djupt vatten, men med en ommappning borde man få "bukt" med detta problem, och kunna dra nytta av det myckna flödet?

_________________
Rikard Järvinen - ÅMK:s självutnämnde konbanegeneral ;)
"When I die, I want to die like my grandfather -who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car" -Okänd


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 02:07 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
En ommappning är alltid bra för att få ut det allra mesta ur din motor efter modifikationer. Men ifall det är värt den väldigt lilla effektskillnaden det ger är en annan fråga...

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 07:54 
Offline
Rutinerad medlem
User avatar

Joined: Wed 12 Apr 2006, 07:34
Posts: 416
Location: JOMALA
undrar bara över de där med att insug å avgas ventilerna är öppna samtidigt på vissa motorer hur går de ihop?? de betyder ju att när kolven är nere så öppnas avgas ventilen kolven kommer upp pressar ut avgaserna men sen måste ju avgasventilen slå fast för den tar ju i kolven annars, då kan ju inte insugs ventilen öppna då avgas ventilen är öppen för då pressar den ju in avgaser i både insug och utblås eller har jag helt förstått fel nu kanske missat nått??

_________________
kör:v t4


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 12:11 
Offline
Inventarie
User avatar

Joined: Sun 16 May 2004, 01:07
Posts: 31746
Location: Mariehamn
Kör: Impreza GT
Det där med att ha både avgasventilen och insugsventilen öppna
samtidigt (lite eller mycket) hänger inte jag heller riktigt med på.
Kan någon ventil överhuvudtaget vara lite öppen när kolven är
i TDC?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 15:03 
Offline
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sun 10 Dec 2006, 13:02
Posts: 182
Location: Mariehamn/Sottunga
http://www.howstuffworks.com/engine1.htm

lite läsning för den som är intresserad, plus en fin rörlig bild på en 4-taktare


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 19:42 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
För att få mycket effekt ur en bilmotorn vill vi att så mycket insugsblandning somm möjligt ska komma in i cylindern.
Detta åstadkommer vi genom att få in det så snabbt och lätt som möjligt.
Detta kan man få genom att få större kanaler i toppen och större ventiler. En stor faktor är hur länge insugsventilen
är öppen. Desto längre tid öppen, desto mer blandning (och mer effekt).

Öppningstiden är särskilt viktigt på sugmotorer, där den enda orsaken till att det kommer in blandning i cylindern
är suget som kolven skapar. På turbobilar så trycker turbon in mer luft och bränsle i cylindern, och därigenom har de
flesta turbobilar ganska tama och snälla kamaxlar original. Jag koncentrerar mig på sugmotorer här.

Ok, låt oss börja från början av insugstakten. Ventilen öppnar precis när kolven vänder. Men ventilen tar en viss tid
på sig att öppna fullt ut och då har redan kolven rört sig nedåt en bit och skapat ett förhållandevis stort undertryck.
Och det bromsar kolven och därigenom hela motorn. Det vill vi ju inte. Vi vill att ventilen ska var fullt ute när kolven
precis har vänt. Då får vi se till att öppna den tidigare, i avgasakten. Men blir det inte problem med avgaserna?

Avgastakten är en motsatt insugsakt. När kolven vänder i botten läget så öppnar avgasventilen och kolven pressar
ut avgaserna. Därför vill vi ha ett avgassystem som lätt släpper igenom avgaserna för att kolven inte skall bromsas upp.

Köra utan avgassystem då? Är det det bästa? Nej, genom att avgaserna pressas ut snabbt ur kolven med en hög
hastighet (v)med en massa (m) så får de en stor energi:
E=0.5mvv
Newtons lagar om tröghet så gäller att en kropp som rör sig med en hastighet kommer att fortsätta röra sig med
samma hastighet och riktning om inte yttre krafter påverkar den. Om vi då implementerar detta på ett rör så kommer
massan ut på ena sidan medan det suger in luft i andra ändan.

Detta är något vi kan använda i motoroptimering. Om vi bygger ett väl avstämt grenrör kan vi få avgaspulserna att "suga"
ut den pulsen som kommer bakom. Det vill säga, vi får snabbare ut anvgaserna och kan snabbare få in
bränsle-luftblandningen, vilket är ju det vi vill, eller hur?

Genom att skapa detta sug, så kan vi få ut avgaserna ut kolven samtidigt som insugsventilen öppnar. Avgaserna har
redan en hastighet och riktning mot avgasventilen. Men om vi skapar ett avgassystem som är för lättgenomträngligt,
så kan det hända att insugsluften sugs med ut, och det vill vi ju inte, den ska ju stanna i cylindern.

Hur kan då ventilerna öppna när kolven befinner sig i sitt högsta läge. Enkelt, genom att fräsa ventilspår i kolvtoppen.
Allt för optimeringen.


http://www.foxperformanceengines.com/images/955%20piston%20resized%2040%25%202.jpg
Image

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 20:35 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
det finns väl flera motorer som kan ha ventilerna öppna o inte ta i kolven, tex när kamremmen går av så går det fritt ändå.....

det där med avstämt avgas e ju att avgasimpulserna inte skall "krocka" med varandra för då blir det ju effektförluster..
sen finns det extraktorsystem som fungerar som ejektorer dvs att när avgaserna från en cylle passerar en annan så blir det ejektoreffekt som hjälper till o dra ut avgaserna ur den andra avgaskanalen = effektvinst....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Feb 2007, 21:42 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Det blir precis som du säger vwrob när man adderar flera cylindrar.

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Feb 2007, 23:18 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Verkar som om mitt inlägg tod död på allas frågor :P

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Feb 2007, 01:37 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
Ja, det var för utförligt. Jag funderade nästan på att Stickya det.. :lol:

Det var mycket bra skrivet. Borde nästan läggas upp som guide till avgassystemskonstruktion.

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Feb 2007, 10:09 
Offline
Motorportalare
User avatar

Joined: Sun 25 Sep 2005, 20:27
Posts: 607
Location: Saltvik
Tack ödmjukast :D

Finns det ingen FAQ sektion på MP. Kanske man skulle laga en sån och kunna lägga dit trådar som typ denna (lite omredigerad)

_________________
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Feb 2007, 00:11 
Offline
mp.net beroende
User avatar

Joined: Mon 17 Apr 2006, 01:55
Posts: 1008
Location: Lemland
Kör: VW
Fabben wrote:

Finns det ingen FAQ sektion på MP. Kanske man skulle laga en sån och kunna lägga dit trådar som typ denna (lite omredigerad)


tror det spelar ingen roll å ha sånt när folk inte ens orkar använda sökfunktionen eller googla....


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 06 Feb 2007, 02:12 
Offline
Veteran
User avatar

Joined: Mon 17 May 2004, 22:08
Posts: 2104
Location: Stockholm & Åland
vwrob wrote:

tror det spelar ingen roll å ha sånt när folk inte ens orkar använda sökfunktionen eller googla....


Haha, sant sant... Men om alla bara använde sökfunktionen skulle alla forum så småningom dö ut. Vilket vi ju inte vill!

_________________
//Matts Häggblom
BMW 325 - Till Salu


Top
 Profile  
 
 Post subject: 80% mera effekt med KLS systemet...
PostPosted: Fri 09 Feb 2007, 09:02 
Offline
Besökare

Joined: Mon 07 Aug 2006, 17:23
Posts: 42
...helt klart värt att prova på. Ljudet blir astronomiskt bra, men kan kräva förstärkning av förarstolens fästen, pga känseln för ca 80% ökad effekt.

KLS kan man också bygga själv. Kräver egentligen ingen förkunskap eller större mängder material.

Se:
http://www.motorportalen.net/?page=filmer:
"2007 NY coolastev8ljudetistan.wmv"

(KLS står för KluvetLjuddämparSystem.)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group