För att få mycket effekt ur en bilmotorn vill vi att så mycket insugsblandning somm möjligt ska komma in i cylindern.
Detta åstadkommer vi genom att få in det så snabbt och lätt som möjligt.
Detta kan man få genom att få större kanaler i toppen och större ventiler. En stor faktor är hur länge insugsventilen
är öppen. Desto längre tid öppen, desto mer blandning (och mer effekt).
Öppningstiden är särskilt viktigt på sugmotorer, där den enda orsaken till att det kommer in blandning i cylindern
är suget som kolven skapar. På turbobilar så trycker turbon in mer luft och bränsle i cylindern, och därigenom har de
flesta turbobilar ganska tama och snälla kamaxlar original. Jag koncentrerar mig på sugmotorer här.
Ok, låt oss börja från början av insugstakten. Ventilen öppnar precis när kolven vänder. Men ventilen tar en viss tid
på sig att öppna fullt ut och då har redan kolven rört sig nedåt en bit och skapat ett förhållandevis stort undertryck.
Och det bromsar kolven och därigenom hela motorn. Det vill vi ju inte. Vi vill att ventilen ska var fullt ute när kolven
precis har vänt. Då får vi se till att öppna den tidigare, i avgasakten. Men blir det inte problem med avgaserna?
Avgastakten är en motsatt insugsakt. När kolven vänder i botten läget så öppnar avgasventilen och kolven pressar
ut avgaserna. Därför vill vi ha ett avgassystem som lätt släpper igenom avgaserna för att kolven inte skall bromsas upp.
Köra utan avgassystem då? Är det det bästa? Nej, genom att avgaserna pressas ut snabbt ur kolven med en hög
hastighet (v)med en massa (m) så får de en stor energi:
E=0.5mvv
Newtons lagar om tröghet så gäller att en kropp som rör sig med en hastighet kommer att fortsätta röra sig med
samma hastighet och riktning om inte yttre krafter påverkar den. Om vi då implementerar detta på ett rör så kommer
massan ut på ena sidan medan det suger in luft i andra ändan.
Detta är något vi kan använda i motoroptimering. Om vi bygger ett väl avstämt grenrör kan vi få avgaspulserna att "suga"
ut den pulsen som kommer bakom. Det vill säga, vi får snabbare ut anvgaserna och kan snabbare få in
bränsle-luftblandningen, vilket är ju det vi vill, eller hur?
Genom att skapa detta sug, så kan vi få ut avgaserna ut kolven samtidigt som insugsventilen öppnar. Avgaserna har
redan en hastighet och riktning mot avgasventilen. Men om vi skapar ett avgassystem som är för lättgenomträngligt,
så kan det hända att insugsluften sugs med ut, och det vill vi ju inte, den ska ju stanna i cylindern.
Hur kan då ventilerna öppna när kolven befinner sig i sitt högsta läge. Enkelt, genom att fräsa ventilspår i kolvtoppen.
Allt för optimeringen.
http://www.foxperformanceengines.com/images/955%20piston%20resized%2040%25%202.jpg
