Senaste nyttPå kommande
31 julFilmeckerölinjen rallysprint
22 julResultatRallysprinten 2017
23 julResultatEckerölinjen Rallysprint 2016
Hem | Kalender | Evenemang | Klubbar | Forum | Galleri | Filmer | Länkar | Resultat | Arkiv | Kontakt | Torg | Om
It is currently Mon 16 Jun 2025, 23:49

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Apr 2007, 18:47 
mp.net beroende

Kör: VW
gult parkeringsljus??? du måste väl mena blinkers !!!

tur att det e poppis med vita blinker/parkerings då det sitter vita original på min o helröda bakljus med för den delen.....

förresten går inte besiktningsmännen efter en lista i dag som sätts in på datorn efter besiktningen så det sparas till nästa år vad man hade för fel... om dom nu orkar skriva in det
för beroende på hur många och hur stora fel man har så kan datorn avgöra om den blir godkänd eller inte

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 24 Apr 2007, 21:06 
mp.net beroende

Kör: Bil
vwrob wrote:
förresten går inte besiktningsmännen efter en lista i dag som sätts in på datorn efter besiktningen så det sparas till nästa år vad man hade för fel... om dom nu orkar skriva in det
för beroende på hur många och hur stora fel man har så kan datorn avgöra om den blir godkänd eller inte

Jag skulle misstänka det.. alltind är ju datorisrerat i dagens läge =) Läs bara Illustrerad vetenskap.. där skrev dom för en längre tid att fartygen kommer att köra till kaj och så är den en parmagneter som hakar fast i skrovet o drar in båten.. där försvinner ju några matrosjobb på måtarna, i maskin där jag jobbar så kommer det bara med och mera elektronik.. På mariella där jag jobbar nu så finns det 6 skärmar att hålla koll på med alla möjliga system =) så man ser ju lite vart världen är på väg så..
Nej elektriken skulle man ha pluggat til iställe =) det kommer alltid att finns jobb inom den branschen ;P

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue 24 Apr 2007, 22:53 
Inventarie

Kör: Impreza GT
vwrob wrote:

Jo de införde för nåt år sen sitt handdatorsystem. Tre fel av någon
kaliber innebär typ körförbud osv. Till skillnad från förut så sparas tidigare
besiktningars fel till nästa besiktning. Har för mig att det var så det var
tänkt... Fel ska ju åtgärdas så det är ju bara bra att de har det systemet...
Ofast =)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 25 Apr 2007, 11:25 
Rutinerad medlem

vwrob wrote:
gult parkeringsljus??? du måste väl mena blinkers !!!

tur att det e poppis med vita blinker/parkerings då det sitter vita original på min o helröda bakljus med för den delen.....

Nej! Jag menar, precis som ja skrev, parkeringsljusen! Man ska skriva vad man menar, annars tror folk att man menar vad man skriver! Vanliga lampor, som t.ex H4:or, H3:or, H7:or och vanliga glödlampor som används som parkerningsljus, ger ut ett gult ljus. Men t.ex xenon och vita dioder ger däremot ut vitt ljus. Och tydligen fick inte parkeringsljusen vara vita utan måsta vara gula.

Okej, protokoll å protokoll. Registreringsbeviset del 1 heter det väl som man får ny varje gång man besiktar nuförtiden. Där skrev han "BESIKTN.ANM..: Belysning Positionsljus Fram Höger+Vänster- Fel färg". Skulle ja då ha vetat att man inte fick ha vita så skulle jag ju naturligtvis bytt till orginal gula före och då alltså sluppit ha det där stå på registreringsbeviset ett år. Men nu vet jag ju det till kommande besiktning.

Last edited by Peabe on Wed 25 Apr 2007, 17:27, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed 25 Apr 2007, 16:00 
Jag kan inte på något vis fatta att parkeringsljusen skall vara gula??Ingen bil vi ägt har det.Oldsen har vita.Amman har vita.Bmwn har vita..confused :shock:

Post subject:
PostPosted: Wed 25 Apr 2007, 16:58 
Veteran

Det är inte den upplevda färgen han menar. Den är vit. Det är färgtemperaturen som dom klagar över. Eller egentligen är det väl våglängden på det utsända ljuset som är inom fel spektrum. Men hur som helst ser ljusen vita ut fast dom egentligen är gula. Använder man Xenon lampor eller dioder kan dom ge ett ljus som är vitt och också upplevs som vitt. Och det är just det som tydligen inte är tillåtet.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu 26 Apr 2007, 15:24 
Rutinerad medlem

tog en liten bild på vanligt "gult" parkeringsljus (till vänster) och vitt diodparkeringsljus (till höger).

Image

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 2 hours